© CIDimport

Navfree: Gratis navigatie

Geplaatst: 3 juli 2012 - 10:16

Aangepast: 27 augustus 2022 - 06:24

Redactie ID.nl

TomTom zal de vlag niet uithangen bij het lezen van deze pagina’s, maar het is nu eenmaal niet anders. Met Navfree is er een app voor de iPhone/iPad en Android-gebaseerde smartphones/tablets die geheel gratis is en (bijna) net zo goed werkt als de peperdure apparatuur van de gevestigde merken.

Navfree: Gratis navigatie-15766942

© CIDimport

Ergens tussen de vijftig en tachtig euro moeten we achterlaten op de bankrekening van TomTom voor navigatiesoftware voor op de smartphone, en bij aartsvijand Garmin (dat nog geen Nederlands kaartenpakket biedt) is het niet veel beter. Maar het is altijd nog goedkoper dan een volledige TomTom of Garmin, waarvan de prijs kan oplopen tot maar liefst 599 euro (de met voorgeprogrammeerde routes oplaadbare Garmin Zūmo 660, waterdicht voor op de motor). Er zijn nog dik twintig andere fabrikanten, maar het Nederlandse TomTom en het Amerikaanse Garmin hebben samen ruwweg de helft van de wereldmarkt in handen en zetten de toon.

Wat bieden ze tegenwoordig? Een prima functionerend navigatiesysteem, maar er is meer. Zo biedt de TomTom Go Live 1005 World (349,95 euro) bijvoorbeeld voortdurend verse verkeersinfo die wordt meegenomen in de reisberekening, maar een dergelijke live-service kost geld (49,95 euro per jaar). Natuurlijk weet de TomTom de kortste route naar het dichtstbijzijnde pompstation, restaurant, hotel et cetera, en dat is zinvol. Maar camera’s langs de kant van de weg en de weersverwachtingen..? En uw bestemming delen via Twitter? Daar hebben we allemaal geen TomTom voor nodig. Een moderne smartphone – uiteraard met gps-ontvanger – is ook uitstekend in staat om de informatie te bieden waar we bij geïntegreerde systemen honderden euro’s voor moeten neerleggen. En wie heeft er geen smartphone?

Het kan ook gratis

Op www.navmii.com vinden we de gratis app Navfree. Deze staat op de website alleen nog aangekondigd voor iDingen, maar Navfree is ook op de Android Market/Play Store te vinden. Wat is er zo slim aan Navfree en zo onhandig aan andere navigatiehulpen? Denk aan Google Maps, we zullen toch echt elke keer de kaart moeten downloaden voor de applicatie ons verder wel precies vertelt waar we zijn. Geen probleem in stedelijk gebied waar de zendmasten dik gezaaid zijn en altijd wel ergens wifi op te pikken is, maar al een heel stuk minder functioneel buiten de stad of op snelheid op de snelweg.

En daar zit dus de grote kracht van Navfree, want dat laadt de kaartendatabase in het toestel, net als een TomTom. En dat betekent simpelweg dat de telefoon geen dataverbinding hoeft te maken om de juiste weg te weten, maar voldoende heeft aan gps. En dat werkt aanmerkelijk sneller! Direct na het downloaden op de telefoon – even in de buurt van een wifi-verbinding blijven – vraagt Navfree van welke kaart(en) van OpenStreetMap u gebruik zou willen maken, om vervolgens heel West-Europa is, heel Noord-Europa en een goed deel van Oost-Europa gratis aan te bieden. Daarbij kan de echt fanatieke reiziger ook nog kiezen voor de aparte app Navfree USA, dat de Verenigde Staten ontraadselt. Alle kaarten laden kan, vooropgesteld dat u over een stevige sd-kaart beschikt, want alleen Nederland vreet al 900 MB. Maar een beetje moderne Android heeft dik tien gigabyte geheugen, dus ach. Die geheugenkaart zit er toch al in en de telefoon verandert er wel spontaan mee in een volwaardige TomTom. Toch?

Gegeven paard

Nou nee, een TomTom is het niet. Het exotische adres van de ouders van de schrijver (op Texel) wordt weliswaar probleemloos herkend en fluks op de kaart getoond, maar een route daar naartoe kent Navfree niet. Overigens wel naar de veerboothaven te Den Helder, die netjes onder de poi’s (points of interest) staat vermeld, en dat is toch echt een station dat u althans met de auto moet passeren onderweg naar het grootste Waddeneiland.

Wie wel eens een willekeurig autonavigatiesysteem heeft gebruikt, vindt blind zijn weg in de software van Navfree, het is gewoon identiek aan wat we gewend zijn. Er kunnen routes worden uigezet op de gebruikelijke wijze – land, plaatsnaam, straat, huisnummer (niet op postcode) – en er kunnen dus poi’s worden geselecteerd, van A(mbassade) tot Z(iekenhuis), waarbij automatisch wordt gezocht naar de dichtstbijzijnde. Zo weet de poi Geldautomaat zelfs een flappentap te vinden op 850 meter afstand van de woning van de schrijver, en hij woont daar al tien jaar en wist niets van het bestaan! Dat hebben we overigens gecheckt, en inderdaad! Aan de andere kant weet hij een 45-holes (!) golfbaan in de nabijheid weer niet te spotten en jaagt hij ons achttien kilometer verderop om een balletje te slaan.

Navfree houdt recente bestemmingen bij, kent favorieten en kent ook de optie Google zoeken. Vind een bedrijf of winkel in Google, en Navfree vertelt hoe u rijden of lopen moet. Want ja, ook met wandelaars/fietsers is rekening gehouden – ervan uitgaande dat een fietser ook kan wandelen! Wordt er tussentijds overigens gebeld, dan verdwijnt Navfree naar de achtergrond, om na het gesprek weer op te duiken.

Nog veilig ook

Een aardigheid van Navfree is dat het ook buiten de gebaande nog diensten kan bewijzen. Herkent de app op de gps-positie geen straatnaam meer, dan geeft-ie direct de coördinaten in noorderbreedte en oosterlengte – op het Europese vasteland althans. Komt u buiten de paden ergens in de problemen, dan is het activeren van Navfree voldoende om Alarmdienst 112 tot op de meter nauwkeurig te vertellen waar u uithangt.

Voorts heeft Navfree een dag/nachtmodus, die automatisch omgeschakelt, en gaat de telefoon niet in slaapmodus als de applicatie aanstaat… het is allemaal netjes en doordacht. De kaarten worden elke twee maanden ververst en zijn dan weer gratis te downloaden. En vinden we eens een kaartfout, dan kunnen we die melden, waarna de volgende kaart weer bij de tijd is. Het enige echte minpuntje is dat de batterij van de telefoon het allemaal niet trekt. In de navigatiestand blijft het scherm aan en blijft ook de gps-ontvanger actief. Dat is in de auto op te vangen met een lader, maar lopend is het slimmer om af en toe even te kijken en weer uit te schakelen en pas permanent in te schakelen als u echt in de buurt van de bestemming bent. Op die manier hebt u ook geen last van de jongedame die haar instructies voortdurend en dwingend herhaalt als u niet snel genoeg loopt. Gelukkig kan ze zachter en zelfs uit.

Tekst: Michiel Heemskerk

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 9, 2012.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten