Tien onmisbare Social Media apps

© CIDimport

Tien onmisbare Social Media apps

Geplaatst: 20 november 2012 - 13:18

Aangepast: 27 augustus 2022 - 05:24

Redactie ID.nl

Zo mis je online niets meer! Facebook, Linkedin, Twitter of Google+? Steeds meer mensen kiezen niet, maar zijn op meer dan een sociaal netwerk actief. Het bijhouden van deze verschillende soorten social media kan tijdrovend zijn. Gelukkig zijn er speciale apps waarmee je orde in de chaos schept en die je een hoop werk uit handen nemen.  Deze apps laten ook zien wie je bereikt met je Tweets of je updates.  Kortom deze applicaties zijn onmisbaar bij je digitale conversaties.

Even snel een tweet tikken over een voetbaluitslag of een leuk verhaal dat je online hebt gelezen. Je tikt de tweet en even later denk je: dat is ook wel leuk voor Linkedin,  en nog wat later wil je die interessante link ook delen op Facebook. In de meeste gevallen ben je drie keer ongeveer dezelfde handeling aan het verrichten. Dat kan handiger. Inderdaad, veel handiger, tenminste als je gebruik maakt van een social media tool. Deze tools zoals Hootsuite of Tweetdeck stellen je in staat tegelijkertijd naar verschillende netwerken te posten. Bovendien kun je meerdere accounts bedienen en kun je posts of tweets klaarzetten voor verzending. Uiteraard bieden de meeste programma’s ook de mogelijkheid tot het verkorten van url’s. Daarnaast bieden deze social media apps ook inzicht in je Twittergedrag en je effectiviteit.

Als je bedrijfsmatig met social media bezig bent, zijn deze apps zeker onmisbaar. Ze nemen niet alleen veel werk uit handen, de programma’s geven ook het broodnodige inzicht. Komen de tweets bij de juiste mensen terecht en wat zijn de reacties op de Facebookpagina van het bedrijf?  Hieronder staan de tien handigste social media tools van dit moment.

 1 Tweetdeck

Tien onmisbare Social Media apps-16432315

© CIDimport

Tweetdeck is een van de bekendste social media programma’s. Het is ooit als zelfstandig bedrijf begonnen, maar werd later overgenomen door Twitter toen de dienst zag dat de populariteit van Tweetdeck naar grote hoogte steeg. Vooral op het iOS platform is Tweetdeck sterk. Het laat zich makkelijk installeren en je kunt makkelijk je Facebook en je Twitteraccounts beheren. Het is ook als programma beschikbaar voor Windows en Apple.

Wat daarbij opvalt is het prettige design: Zwart met witte letters. De layout lijkt sterk op de mobiele app. Dat maakt het makkelijk schakelen tussen de twee versies.

Via Tweetdeck is het niet mogelijk analyses te doen of een geplande post te doen. Daarmee is Tweetdeck vooral een mooie Twitter interface.

2 Hootsuite

Tien onmisbare Social Media apps-16432317

© CIDimport

Hootsuite is momenteel een van de bekendste social media dashboards. Wat Hootsuite vooral aantrekkelijk maakt,  is dat het op de achtergrond allerlei content aan elkaar kan knopen. Stel je hebt een website over golf. Via Hootsuite kun je die content naadloos naar je Twitter, Facebook en andere social medianetwerken zenden. Dat gebeurt onder meer met RSS-feeds. Deze feeds kun je ook gebruiken om juist weer content in Hootsuite te laten stromen. Zo hoef je niet allerlei sites te openen.

Het instellen van Hootsuite is kinderlijk simpel. Je maakt een tabblad aan en je laat een stream bijvoorbeeld van je Twitter timeline binnenkomen. Dat kan je ook doen voor je Direct Messages of je Mentions. Bij Facebook kun je kiezen uit Wallposts, Fotoposts en Newsfeeds. Wat wel jammer is,  dat je geen priveberichten kunt lezen. Je blijft daarmee afhankelijk van Facebook.

Hootsuite is ook vooral een handig om in een keer op allerlei netwerken te posten. Of je dat als individu moet doen, blijft de vraag, het kan snel op spam lijken. Voor organisaties is het daarentegen wel handig om vanuit een dashboard boodschappen uit te zenden. Het selecteren van het netwerk gaat makkelijk. Aanvinken is voldoende.

Hootsuite wordt door veel bedrijven gebruikt die beroepsmatig aan webcare doen. Tegelijkertijd kunnen er meerdere mensen gebruikmaken van Hootsuite. De Proversie kost 9,99 dollar,  biedt de mogelijkheid rapporten te maken en is er een koppeling met Google Analytics. Ook kun je rapporten uitdraaien hoe vaak volgers doorklikken op een link in Twitter. Tenslotte heeft Hootsuite ook de mogelijkheid rapporten te geven over hoe vaak je Facebookpagina wordt bekeken.

Wat aardig is dat je met Hootsuite ook kunt plannen wanneer je dingen post. En het is zelf mogelijk dat Hootsuite voor jou het ideale moment uitzoekt van posten.

Luisteren, begrijpen, praten en dan pas zenden

Nog steeds zijn er veel mensen en bedrijven die Twitter en Facebook gebruiken om de buitenwereld op de hoogte houden van hun aanbiedingen, producten of skills. Natuurlijk, als je Afrojack, Paris Hilton of Barack Obama heet zijn miljoenen mensen geïnteresseerd in wat je doet. En grote bedrijven kunnen ook zeker social media inzetten om nieuws bekend te maken. Maar de ware kracht van Twitter en Facebook zit m vooral in het tweewegverkeer. Luisteren naar echt vragen van echte mensen en dan ook echte antwoorden geven.

Succesvolle Twitteraars kenmerken zich door het voeren van gesprekken. Zeker in het begin kunnen deze gesprekken verwarrend overkomen en het kost tijd om je de soms specifieke taal eigen te maken. Probeer te participeren in een voor jou interessante discussie.

Wil je ook een relevant persoon op social media worden, dan is het goed om bij te houden of er op je wordt gereageerd. Bij Twitter kun je zien hoe vaak een tweet geretweet wordt en bij Facebook zie je het aantal reacties.

 3 Yoono

Tien onmisbare Social Media apps-16432321

© CIDimport

Yoono stemt je direct vrolijk. Misschien komt het door het oranje logo waar een lopend mannetje in te herkennen is. Yoono biedt een kleurrijke desktopervaring. De werking is uiterst intiütief, en  wat misschien nog wel leukste is, Yoono blijft door het gebruik van de originele logo’s van de netwerken erg herkenbaar. Ook kun je ervoor kiezen de verschillende netwerken door elkaar laten lopen. Dat kan handig zijn. De desktop is snel en werkt soepel. Ook de app geeft diezelfde ervaring. Het werkt soepel en het is kleurrijk. Qua werking is Yoono sterk te vergelijken met Tweetdeck.

4 Klout

Tien onmisbare Social Media apps-16432325

© CIDimport

Klout bestaat eigenlijk nog niet. Het bedrijf zegt in beta te zijn.  Wat Klout doet is niets anders dan meten hoe invloedrijk  we zijn op social media. Klout geeft iedereen een score en bepaalt op basis van onderzoek hoe invloedrijk je bent op bepaalde gebieden. Je kunt direct zien of dat nu direct het gebied is wat bij je past.

De webapplicatie ziet er behoorlijk slick uit. Groot, overzichtelijk en intiütief en vooral grote letters. Het is bedoeling dat je mensen die jou beïnvloeden K geeft. Het lijkt op likes, maar dan net iets anders. Het is een van overzichtelijkste manieren om te zien hoe invloedrijk je bent. Overigens is het zeer de vraag of diensten als Klout een lang leven beschoren is. Veelal nemen grote sites als Linkedin deze features snel over.

  

Tablets veranderen internetgebruik  

Steeds meer mensen hebben een tablet zoals de iPad of Samsung Galaxy. Het internetverkeer via deze tablets heeft een hoge vlucht genomen. Bij nieuwssites als Nu.nl of AD.nl zit de groei vooral in bezoekers die via een app het nieuws tot zich nemen. De site heeft via een app veel betere controle over de gebruikerservaring dan bij een website die met tal van browsers bekeken kan worden. Ook benadert een app veel meer de natuurlijk wijze waarop mensen jarenlang informatie tot zich hebben genomen. Bij Nu.nl of AD.nl kun je letterlijk door het nieuws bladeren, net zoals je gewend bent bij tijdschriften of boeken.

Bij social media is deze trend ook te zien. Steeds meer mensen gebruiken Facebook vooral op hun mobiele device.  Bij Facebook is de mobiele variant nog steeds minder goed dan de website, maar bij Linkedin bijvoorbeeld biedt de iPad app een veel rijkere ervaring dan de website. Zo kun makkelijker mensen toevoegen aan je netwerk en lezen de artikelen die contacten posten makkelijker.

5 Listerious

En dan ineens besluit je toch ook maar een Twitteraccount te nemen. Dat aanmaken is zo gebeurd, maar wat dan? Natuurlijk je kunt op zoek gaan vrienden om te followen, maar zo’n netwerk opbouwen duurt best lang. Twitter helpt je met suggesties, maar in de praktijk is het lastig om interessante mensen te vinden om te volgen.

Listerious biedt in dat geval uitkomst. Het is niets meer dan een database met actieve Twitteraars. Je kunt per categorie zoeken. Wil je bijvoorbeeld vooral mensen volgen die zich bezighouden met bedrijven als Facebook of Google, dan kun je daar heel eenvoudig op zoeken. Er staan twee miljoen profielen in, de kans dat je er Nederlanders tegenkomt is trouwens niet zo groot.

6 Radian6

Tien onmisbare Social Media apps-16432328

© CIDimport

Radian6 is momenteel een van de meest geavanceerde tools op social media gebied. Radian6  doorzoekt meer dan 100! Miljoen online bronnen. Bedrijven kunnen Radian6 inzetten om goed te luisteren naar wat er over hen wordt gezegd online. Grote bedrijven als KLM maken gebruik van Radian6. De prijs begint bij 600 dollar per maand.

Via Radian6 is het makkelijk een dashboards aan te maken.  Het programma is in staat eenvoudig weer te geven waar op een bepaald moment op het web over wordt gesproken. Ook is het mogelijk data te koppelen via het Radian6 Engagement Console. Deze link maakt het mogelijk om pop-ups te ontvangen.

API onmisbaar bij social media

Tot een paar maanden geleden kon je makkelijk je tweets doorplaatsen op Linkedin. Of dat überhaupt een goed idee was,  is maar de vraag.  Nu is dat doorplaatsen niet meer mogelijk. Twitter heeft Linkedin de mogelijkheid ontnomen. Twitter wil selectiever zijn met de plekken waar tweets opduiken. Dat kan Twitter doen door strenge eisen te verbinden aan partijen die met tweets werken. Programma’s als Twitter werken met API’s, dat is een afkorting voor application interface. Het is een stukje computercode die de verschillende platforms met elkaar laat samenwerken.

7 Allin1social.com

Tien onmisbare Social Media apps-16432331

© CIDimport

Voor wie echt diepe informatie wil over zijn Twitter en Facebookpagina’s is er Allin1social. Goedkoop is het niet, het basisabonnement begint bij 50 dollar per maand, maar is onmisbaar voor bedrijven en organisaties.

Zo kan Allin1social meten wie de grootste fans zijn van een pagina of hoe vaak een rss-feed wordt gecheckt.  Dat geeft weer inzicht of de boodschap alleen terechtkomt bij een groep trouwe volgers of dat de post het gehele internet over gaat. Verder kan er op keywoorden gezocht worden en vanzelfsprekend zijn scheduled posts mogelijk. Ook is er volledige integratie met Google Analytics.

8 Dlvr.it

Tien onmisbare Social Media apps-16432334

© CIDimport

Stel je hebt een mooi site waarop regelmatig nieuwe content verschijnt. Het zou handig zijn als deze content automatisch terecht komt op Facebook, Twitter en Linkedin. Bij cms-systemen als Wordpress is deze distributiefunctie standaard ingebouwd, bij andere systemen heb je hulp nodig van externe services. Hootsuite bijvoorbeeld kan rss-feeds geautomatiseerd doorsturen naar social media. Dlvr.it ( lees als: deliver it) is volledig gespecialiseerd in het verspreiden van content. Inschrijven is extreem simpel en het invoeren van een rss-feed is voldoende om het proces te starten. Aardig is dat er een dashboard aanwezig is dat je informatie geeft over het aantal clicks etc. Uiteraard kun je dat ook via Google Analytics bijhouden, maar niet iedereen is even goed thuis in dit soms ingewikkeld lijkende systeem.

Dlvr.it is uitermate simpel in gebruik. Door wederom de grote letters en de extreem rustige layout voelt het direct vertrouwd.

Ook hier is het weer mogelijk post vooraf klaar te zetten. Kortom, een prima tool voor iedereen die op een makkelijk manier zijn content bij een breder publiek bekend wil maken.

  

Bepaal je identiteit op internet  

Tien onmisbare Social Media apps-16432337

© CIDimport

Waar je in het echte leven soms weinig controle hebt over hoe je overkomt, kun je online heel gericht je profiel bepalen. Daarbij is het vooral belangrijk dat je per sociaal netwerk een onderscheid maakt. Een profiel op Linkedin moet zakelijker zijn dan een profiel op Facebook. En op Twitter heb je slechts 140 tekens om je zelf neer te zetten bij volgers.

Denk dus goed na waarom je op social media actief bent. Wil je puur leuke familiekiekjes delen, dan volstaat Facebook, maar als wilt laten zien dat jouw bedrijf voorop loopt met bepaalde technologie, dan is het raadzaam daarover actief te twitteren.

9 Socialoomph

Tien onmisbare Social Media apps-16432339

© CIDimport

Socialoomph valt op door het drukke design. Maar in essentie is de werking niet anders dan de meeste andere programma’s. Wat wel opvalt, is dat je met Socialoomph nieuwe volgers automatisch kunt terugvolgen. Ook kun je nieuwe volgers een welkomstboodschap geven.

Verder kun je uitgebreide informatie opvragen van je followers. Geplande posts behoren ook tot de mogelijkheid. Verder kun je bij Socialoomph ook statistieken bijhouden en je DM-inbox opruimen. Ook is het mogelijk een uitgebreide Twitter-profiel aan te maken.

Een andere interessante functie is dat je zoekwoorden kunt instellen zodat je niets meer hoeft te missen als je bijvoorbeeld alles wilt volgen over een bepaald onderwerp. Socialoomph heeft een gratis basisversie en een betaalde proversie.

10 Crowdbuster

Tien onmisbare Social Media apps-16432343

© CIDimport

Crowdbuster typeert zich zelf als een programma waarmee je inzicht kunt krijgen in je Tweets. Hoe vaak worden de tweets geretweet.? En wie zijn invloedrijke Twitteraars. Overigens is dat niet per se rocket science. Iedereen snapt dat iemand met duizenden volgers invloedrijker is dan iemand met 100 volgers. En als iemand met veel volgers een tweet van jou retweet, gaat je bereik fors omhoog. Toch blijft het interessant om je tweets in een grafiek te zien en daarbij het aantal retweets.

Ook leuk is het overzicht van de tweets waar je nog niet op hebt gereageerd.

Zoekt en gij zult vinden!

Tien onmisbare Social Media apps-16432348

© CIDimport

Bij een sollicitatiegesprek is het al bijna standaard. De sollicitant wordt uitgebreid op Linkedin bekeken en de sollicitant gaat op zoek naar zoveel mogelijk informatie over de persoon waar hij een gesprek mee heeft. Een paar jaar geleden bestond er nog weerstand tegen dit googlen van sollicitanten, maar tegenwoordig is het alom geaccepteerd.

Vooral Linkedin is in Nederland een sterk netwerk. Bedrijven stellen het soms verplicht dat medewerkers een profiel hebben en standaard staat er dan een Linkedinbutton in de e-mailhandtekening.

In Linkedin is het makkelijk om mensen te vinden. De site wordt goed geïndexeerd door Google. Vaak volstaat het al om de naam van de persoon die je zoekt in Google in te tikken en vrijwel meteen staat het profiel in de zoekresultaten. Lastiger wordt het als mensen dezelfde naam hebben, maar dat is weer makkelijk te voorkomen door in Linkedin zelf te zoeken. Meestal kun je op basis van de publieke profielen al zien dat de persoon die jij zoekt bij een bepaald bedrijf werkt.

Staat de persoon niet op Linkedin, dan kun je terugvallen op Google zelf. Vind je daar geen relevante links, dan is het zaak binnen Hyves of bijvoorbeeld Facebook zelf te zoeken. Een account is dan wel noodzakelijk.

Twitter wordt ook goed doorzocht door Google. Mocht de persoon die je wilt volgen niet direct opduiken, probeert dan eens Twitter search

twitter.com/search

Tekst: René Quist

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten