CC3 Tiberium Wars: RTS blijft boeien

© CIDimport

CC3 Tiberium Wars: RTS blijft boeien

Geplaatst: 10 april 2007 - 10:04

Aangepast: 20 september 2022 - 07:52

Redactie ID.nl

Toen spellenmaker Westwood in 1995 het strategische spel Command & Conquer uitbracht, kon men niet bevroeden hoe succesvol de serie zou worden. Sterker, Command & Conquer was de blauwdrukvoor een nieuw spelgenre: de Real Time Strategy, kortweg RTS.

CC3 Tiberium Wars: RTS blijft boeien

Toen spellenmaker Westwood in 1995 het strategische spel Command & Conquer uitbracht, kon men niet bevroeden hoe succesvol de serie zou worden. Sterker, Command & Conquer was de blauwdrukvoor een nieuw spelgenre: de Real Time Strategy, kortweg RTS. Nu, twaalf jaar later, is de serie terug van weggeweest met deel 3.Voordat we dieper ingaan op de verschillende facetten van dit langverwachte spel, staan we even stil bij het genre zelf. Het strategiegenre wordt traditioneel ingedeeld in twee varianten; die van de turn-based en de RTS-spellen.
Turn-based spellen laten zich spelen zoals Risk of schaken. Zetten doe je om de beurt. Eerst doet de speler één of meer zetten in een ingekaderde speelomgeving, daarna gaat de beurt over naar de (computergestuurde) tegenstander die vervolgens zijn zetten doet. Hierbij is het zaak om, net als met schaken, vooruit te denken en daar je strategie op toe te passen.
Bij RTS op zijn beurt vind de actie direct, in real-time dus, op het scherm plaats. Klik een bataljon soldaten aan met de muisaanwijzer, klik de muisaanwijzer vervolgens tien meter verderop en het bataljon zal zich direct richting de aangewezen plek verplaatsen. Klik op uw tanks, klik vervolgens op een vijandelijke wachttoren. De muiscursor wordt rood. Klik nog een keer en de tanks schieten het verdedigingsbouwwerk genadeloos tot puin - waarbij het er om gaat dat de tegenstander zo min mogelijk gelegenheid heeft hetzelfde te doen.

Over grondstoffen, bases en oorlogsmachines

De geschiedenis van Command & Conquer(1)

In de herfst van 1995 ziet de eerste Command & Conquer game - officieus bekend als Tiberian Dawn - het licht .Het spel zou uitgroeien tot blauwdruk van een nieuw genre; RTS. Eigenlijk hadden de makers het startschot drie jaar daarvoor al gegeven met Dune II. Daarin werden spelers voor het eerst geconfronteerd met de magische drie ingrediënten van het strategiegenre; het mijnen van inkomsten, met die inkomsten een basis bouwen en de daaraan gekoppelde troepenmacht regelen en deze vervolgens gebruiken om legers van de vijand en hun basis te verslaan.
Command & Conquer: Red Alert verschijnt in 1996 en wordt nog populairder dan Command & Conquer. De beproefde formule wordt opnieuw gedefinieerd én aangevuld met een uniek uiterlijk en humor. De koude oorlog wordt meesterlijk op de hak genomen. Ook nu zijn de twee verschillende speelbare kanten (de Geallieerden versus de Russen) verschillend van aard op het gebied van eenheden en tactieken.Bij strategiespellen draait het altijd om oorlog en de strategie en tactiek die daarbij komen kijken. Real-time strategy is veel populairder dan de turn-based variant en kent een aantal vaste elementen. Je dient als speler een basis te bouwen, grondstoffen te mijnen/oogsten en vijandelijke bases en units te verslaan. Het mijnen en oogsten van grondstoffen levert inkomsten op, die nodig zijn om een oorlogsmachine op te zetten, een basis uit te bouwen en eventuele schade te repareren.
De computergestuurde tegenstander zal hetzelfde doen. Al spelende krijgt men toegang tot meer geavanceerde eenheden en gebouwen, en zo worden de verschillende gevechten langzaam groter en moeilijker, want ook de tegenstander wordt sterker. Beschikt u in het begin enkel over een paar eenvoudige eenheden, gaandeweg worden de bouw-en trainingsmogelijkheden - in jargon de techtree - steeds uitgebreider en worden de conflicten veelzijdiger en strategischer.

De GDI, Nod en Scrin

Command & Conquer 3: Tiberium Wars is het derde deel in de beroemde Tiberian serie. We schrijven het jaar 2047 en de speler kan zowel met de GDI als de Nod spelen. Voor het eerst in de serie is er een derde speelbaar ras; de buitenaardse Scrin. The Scrin vormen de oorsprong van Tiberium, het waardevolle maar levensgevaarlijke en mysterieuze kristal waarover de GDI en Nod al bijna vijftig jaar vechten.
Het allereerste spel in deze serie, Command & Conquer: Tiberian Dawn (uit 1995), start de Tiberian verhaallijn. De Tiberian-serie laat spelers kennismaken met de oorlog tussen het Global Defense Initiative (GDI), een speciaal leger van de Verenigde Naties, en de Brotherhood of Nod: terroristen met de beschikking over heel veel geld en genoeg mankracht om op grote schaal oorlog te voeren.
Tiberian Sun vertelt voorts hoe de Nod, na bijna verslagen te zijn, uit het niets keihard toeslaat door vrijwel overal ter wereld op grote schaal aan te vallen. Om de chaos nog completer te maken ontvangt het GDI een videoboodschap (h´,waarvan kennen we dat?!) van Nod-leider Kane, van wie iedereen dacht dat hij dood was.

De magie van de Tiberiumkristallen

CC3 Tiberium Wars: RTS blijft boeien-15985267

© CIDimport

De geschiedenis van Command & Conquer (2)

In 1997 verschijnt Sole Survivor Online; een multiplayer spel dat dezelfde graphics kent als Command & Conquer, waar elke speler één voertuig naar keuze bestuurt. Het spel was niet veel bijzonders en flopte genadeloos.
Command & Conquer: Tiberian Sun is het vervolg op Command & Conquer en komt oktober 1999 uit. De verwachtingen rond deze opvolger waren zo hoog dat het uiteindelijke spel voor veel spelers een lichte teleurstelling was. Toch werd de verdere verhaallijn tussen GDI en Nod (met Nod opperschurk Kane in een superrol) enerzijds en de buitenaardse oorsprong van Tiberium anderzijds, goed uitgewerkt.

Precies een jaar na Tiberian Sun verschijnt Red Alert 2 al waarbij deze keer de Russen Europa en zelfs Amerikaans grondgebied onveilig maken. De game was niet revolutionair maar bracht het plezier en de archetypische karakters van Red Alert terug.
Command & Conquer: Renegade, Westwoods schietspel-uitstapje, kent een verhaallijn rond een van de speciale eenheden van Command & Conquer; het Commando. De spin-off werd begin 2002 met gemengde gevoelens ontvangen. Toch is het voor de fans van het eerste uur erg leuk om de bekende basissen en eenheden van GDI en Nod nu eens op schaal en vanuit de eerste persoon 'up close & personal' te ervaren.
Het leuke van de serie was altijd dat spelers beide kampen konden besturen in twee afzonderlijke, verhalende campagnes. Dat is in deel 3 ook zo, nu dus met een extra speler aan het front. Voor het eerst leren we over het geheimzinnige buitenaardse ras waarover in deel twee al hints werden gegeven. Alle drie de partijen ogen uniek en hebben unieke voertuigen en legereenheden om aan te sturen. Die besturing gaat trouwens kinderlijk eenvoudig. De speler hangt als alles bepalende partij als een havik boven een virtueel slagveld en stuurt met de muis zijn troepen aan, in combinatie met de vele toetsen op het toetsenbord die werken als 'shortcuts'.
Tiberium Wars houdt vast aan de Command & Conquer formule, maar tilt de serie wel naar de 21e eeuw. Grafisch oogt het spel fantastisch. Vooral de Tiberiumkristallen (die voor de inkomsten zorgen waarmee de speler zijn oorlogsmachine financiert) rukken overal in de speelvelden op en geven een geheimzinnige gloed af. Gevechten op volle kracht zijn spectaculair. Complete flatgebouwen kunt u met de grond gelijk maken, waarna brokstukken en stofwolken het beeld vullen. De voertuigen en eenheden kennen veel detail en komen met lichtjes, antennes en fijnzinnige animaties knap tot leven.

Glansrol voor echte acteurs

De verschillende missies worden onderbroken door tussenfilmpjes waarbij men gebruik maakt van echte acteurs; net als in de twee vorige delen. Opperboef Kane heeft een glansrol maar ook andere acteurs duiken goed in hun personages. Het verhaal stuurt het oplopende conflict tussen de drie partijen voort waarbij de gevechten complexer en meeslepender worden. Langzamerhand krijgt u de beschikking over meer en meer krachtig oorlogsspeelgoed met tot de verbeelding sprekende namen als Avatar WarMech en het Ion Canon.
De speelstijl van Tiberium Wars is snel en vol actie. In vergelijking met kolossen in hetzelfde genre (denk aan Rome: Total War en Supreme Commander) is Command & Conquer 3 stukken toegankelijker. Moet u bij bovengenoemde (overigens prima) soortgenoten behoorlijk werken voor een succesvol eindresultaat; in Tiberium Wars is een sciencefiction veldslag al snel in goede banen te leiden. Wat rest is plezier bij de speler.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten