Cursus: maak uw eigen website (6)

Webredactie
Door | Achtergrond |

Wie veel tijd en moeite in zijn website heeft gestoken, wil natuurlijk ook dat die site veel bezoekers trekt. Hoe u zoveel mogelijk kijkers trekt, daarover gaat dit zesde deel van onze webcursus. Lees hoe uw website gevonden wordt, wat u kunt doen om meer bezoekers te trekken en hoe u geld verdient met uw website.Zoekmachines zijn uw beste vriend.

Cursus: maak uw eigen website (6)

Wie veel tijd en moeite in zijn website heeft gestoken, wil natuurlijk ook dat die site veel bezoekers trekt. Hoe u zoveel mogelijk kijkers trekt, daarover gaat dit zesde deel van onze webcursus. Lees hoe uw website gevonden wordt, wat u kunt doen om meer bezoekers te trekken en hoe u geld verdient met uw website.

Zoekmachines zijn uw beste vriend. Als uw website goed scoort in Google of in minder gebruikte zoekmachines als Live Search of Ilse kan dat honderden nieuwe bezoekers per dag opleveren. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw website goed wordt gevonden? Een aantal tips om rekening mee te houden leest u hieronder.

Zorg dat de content gevonden kan worden

* Verstop de content niet in Flash-animaties, plaatjes en filmpjes, tenzij u (bij filmpjes) eigenaar van YouTube bent. Niet alle zoekmachines kunnen deze bestanden goed lezen. Pdf- en Office-documenten zijn eventueel wel toegestaan, maar de voorkeur verdient zo eenvoudig mogelijke (x)html. Publiceert u audio- of videobestanden op uw website, bijvoorbeeld in de vorm van een podcast, dan is het belangrijk om een samenvatting van de inhoud te schrijven. Gebruikt u een logo of plaatje, zorg dan dat ze voorzien zijn van een beschrijving (title- of alt-element). Dat is niet alleen goed voor de vindbaarheid, maar ook prettig voor blinden en slechtzienden die een afbeeldingen niet kunnen zien, maar, met speciale software, wel de genoemde elementen kunnen uitlezen.

Duidelijkheid is belangrijk

* Neem zoveel mogelijk trefwoorden in de tekst op, maar overdrijf niet. Zorg dat uw webpagina nog steeds prettig is om te lezen; het moet geen droge opsomming worden.

* Bespreek per pagina zoveel mogelijk één onderwerp. Breng in de eerste alinea al naar voren wat u wilt zeggen. Gebruik bovendien liever geen speelse titels, maar zorg dat de titel duidelijk maakt waar uw webpagina over gaat. Helaas kunt u daardoor moeilijker de lezer verrassen of nieuwsgierigheid oproepen, maar voor uw vindbaarheid in de zoekmachines doet het wonderen.

Denk aan Google

Pas op voor loze beloften!

Er zijn heel wat aanbieders die garanderen dat ze uw website tegen betaling bovenin de zoekmachines kunnen krijgen. Zo'n garantie kan niemand leveren en bovendien gebruiken deze aanbieders vaak trucs die een kort leven beschoren zijn; Google straft ze bij ontdekking genadeloos af. Trucs uit het verleden zijn bijvoorbeeld het verstoppen van een heleboel trefwoorden in onzichtbare tekst, het meedoen aan linkfarms en linknetwerken en het betalen voor inkomende links. Oktober dit jaar werden bekende websites zoals Engadget en The Washington Post voor de laatstgenoemde truc bestraft. Over zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) zijn boeken volgeschreven. Als u een SEO-kenner wilt worden, is zo'n boek goedkoper en vaak beter dan een adviseur.

* Gebruik de juiste koppen en titels. Het centrale thema van de website moet in de titel, in de titelbalk bovenin de browser en in de koppen (aangegeven met <h1>-, <h2>-elementen enzovoort) voorkomen. De titel en koptekst boven de pagina moeten liefst alle relevante woorden bevatten. Noem in de titelbalk niet steeds alleen maar uw bedrijfsnaam.

Google is veruit de belangrijkste zoekmachine om gevonden te worden: circa 95 procent van de Nederlanders maakt er gebruik van. Het Ranking-algoritme van Google is een goed bewaard geheim, maar de criteria hieronder tellen in ieder geval wel mee. De criteria staan in willekeurige volgorde.

Blijf actueel

* De relevantie van woorden: hoe vaak een woord op een pagina voorkomt, of het ook in onderschriften, metatags en titels voorkomt.

* De actualiteit van de website: hoe vaker uw website wordt bijgewerkt, hoe vaker Google langskomt.

* Het feit of bepaalde trefwoorden in de domeinnaam voorkomen.

Trucs worden afgestraft

* De mate waarin ongewenste trucs worden gebruikt: als de zoekrobot van Google ontdekt dat u trucs gebruikt wordt uw website lager geclassificeerd.

* De mate waarin relevante andere sites naar u linken. Dit werkt het best wanneer deze websites naar een specifieke pagina 'dieplinken' (dus niet alleen maar naar uw homepage).

Maak vrienden

Het heeft zin om te zorgen dat zoveel mogelijk websites en weblogs naar u linken. Dit kunt u op verschillende manieren doen: simpelweg door eigenaren van soortgelijke websites te vragen om onderling naar elkaar te verwijzen. De beste manier om gelinkt te worden, zonder er zelf om te hoeven vragen, is echter het aanbieden van originele en authentieke inhoud. Hebt u spectaculair nieuws, een grappig filmpje of een hartverscheurend verhaal te melden, dan zullen andere websites er vanzelf naar linken.

Deel uw nieuws

Meer weten over websites bouwen?

Bestel dan nu de workshopgids Zelf Websites Bouwen & Onderhouden. Deze gids bevat talloze tips, verrassende ideeën en stap-voor-stap workshops voor iedereen die voor het eerst een website bouwt en voor iedereen die na eerdere pogingen de draad weer op wil pakken. Ook besteedt de gids uitgebreid aandacht aan de promotie en mogelijkheden om met uw site geld te verdienen. Bestellen? Klik dan hier.

U moet dan nog wel zorgen dat anderen weten dat u iets te melden hebt. Hiervoor zijn sociale bookmarksites de afgelopen tijd populair geworden. Op websites als Ekudos.nl, Nujij.nl, Geenredactie.nl en MSN Reporter kunt u uw spectaculaire nieuwtje aanmelden. Andere bezoekers kunnen op uw bericht stemmen. Hoe meer stemmen u krijgt, hoe groter de kans dat het nieuwtje op de voorpagina terechtkomt waardoor u niet alleen veel meer bezoekers krijgt, maar er ook een grotere kans is dat anderen naar u zullen linken.

Klassieker: Startpagina.nl

Daarnaast is er ook nog de 'traditionele' oplossing: meld uw website aan bij Startpagina.nl en soortgelijke sites. Er zijn nog steeds honderdduizenden mensen die liever geen zoekmachine hanteren, maar op startpagina gaan zoeken naar geschikte websites. Zorg daarom dat uw website in het juiste lijstje staat.

Op internationaal niveau zijn de websites Technorati en Delicious (del.icio.us) interessant. In Technorati kunt u opzoeken welke weblogs over uw favoriete onderwerp gaan en in Delicious geven gebruikers aan welke websites favoriet zijn. Als veel mensen aangeven dat een bepaalde website helemaal top is, verschijnt deze in de lijst Most Popular. Voor beide websites kunt u een knop op uw website zetten, waarmee bezoekers uw website gemakkelijk kunnen toevoegen aan hun favorietenlijstje.

Forums als promotiemiddel

Een minder fraaie manier om links naar uw eigen website te krijgen, is om mee te praten in discussieforums. In de handtekening van uw berichten kunt u een link naar uw website opnemen. Zo'n link zal niet sterk meetellen als inkomende link voor de zoekmachines, maar ze leveren wel extra bezoekers op. Tenminste, als u zinvolle bijdragen levert aan de forumdiscussie. En dat laatste lukt natuurlijk het beste als het onderwerp u daadwerkelijk interesseert. Vindt u het echt leuk om een website over hypotheken en leningen te maken, of doet u het alleen omdat het goedbetaalde advertenties oplevert?

Snel geld verdienen kán (maar moet niet)

Dergelijke websites worden ook wel MFA-sites genoemd: Made For AdSense. Bij deze websites gaat het niet om interessante inhoud, maar de bezoekers worden verleid om zoveel mogelijk op advertenties te klikken.

Dergelijke websites zijn geschikt om op korte termijn geld te verdienen, maar wilt u langere tijd in het opbouwen van een website investeren, kies dan liever voor een onderwerp waar u echt uw hart in kwijt kunt. Zelfs bij een onderwerp waarvan al honderden websites bestaan, zoals Italiaans koken, reisverhalen en boeken valt wel iets origineels te maken, als u maar de juiste insteek kiest. Bijna iedereen houdt immers wel van eten, reizen of lezen, dus er is vast wel een publiek te vinden voor uw unieke 'niche'.

Bezoekers zijn essentieel

Meteen aan de slag: Bezoekersteller op uw website

Nu de bezoekers uw website hebben gevonden met de tips in dit artikel wilt u natuurlijk ook weten hoe zij op de website zijn gekomen, wat ze gedaan hebben en hoe lang ze zijn gebleven. Hiervoor kunt u gebruik maken van een van de vele tellers die er op het web te krijgen zijn. Op http://www.tellertest.com/ worden zeer veel gratis en betaalde statistiekscripts met elkaar vergeleken. De bekendste is toch wel Google Analytics. U vraagt deze teller aan via http://www.google.com/analytics/ en na het invullen van uw domeinnaam en het aanmaken van een websiteprofiel ontvangt u van Google een stukje JavaScript. In deel 2 van deze cursus hebt u al geleerd hoe u deze in uw website opneemt. Voor een statistiekscript is het wel belangrijk op te merken dat u deze het beste zo laat mogelijk in de webpagina aanroept, bij voorkeur in de footer. Dat zorgt er ten eerste voor dat de statistieken veel accurater zullen zijn (alle onderdelen van de pagina zijn dan immers al geladen), maar ook dat het externe script de laadtijd van de pagina onnodig vertraagt, waardoor bezoekers misschien moeten wachten. Een voorbeeld van de Javascript-code voor Google Analytics ziet u hieronder. Op de plek van de X’jes komt uw persoonlijke, unieke Google Analytics-code te staan. De 1 geeft u in dit geval aan dat het om het eerste websiteprofiel gaat. U mag bij Google Analytics een onbeperkt aantal profielen aanmaken.

<script src="http://www.google-analytics.

com/urchin.js" type="text/javascript">

</script>

<script type="text/javascript">

_uacct = "UA-XXXXXX-1";

urchinTracker();

</script>

U hoeft geen webwinkel te beginnen om geld te verdienen aan uw website. Wat u daadwerkelijk kunt verdienen, hangt af van verschillende factoren. Voor een website met belevenissen van uzelf of uw huisdier interesseren alleen directe familie en vrienden zich. Een website waarop u algemene dieet- of beleggingstips geeft, kan voor een groter publiek interessant zijn. Het is belangrijk om eerst te zorgen dat u voldoende bezoekers trekt, voordat u aan de slag gaat met advertenties. Daar zijn twee redenen voor:

Kwestie van een lange adem

*In het begin verdient u maar een paar cent per dag. Wilt u de weinige bezoekers die daadwerkelijk de moeite nemen om uw website te bezoeken meteen wegjagen met knipperende banners en popups?

*Het aanvragen van affiliate- en AdSense-accounts kost tijd en moeite. U moet uw bankgegevens en soms ook uw fiscale gegevens doorgeven en u moet uw spaarzame neveninkomsten opgeven bij de Belastingdienst. Bij alle advertentienetwerken krijgt u pas uitbetaald wanneer u een bepaalde drempelwaarde hebt overschreden. Bij Google AdSense is dat bijvoorbeeld 100 dollar. Bij een beginnende site bent u al gauw een jaar bezig voordat u daadwerkelijk krijgt uitbetaald.

Gebruik een advertentienetwerk

Pas wanneer uw website tussen de 500 en 1.000 bezoekers per dag trekt leveren de advertenties iets substantieels op. Vroeger moesten websitebeheerders zelf op zoek naar sponsors en adverteerders. Dankzij advertentienetwerken zoals Google AdSense, TradeDoubler en M4N, maar ook via affiliateprogramma's zoals die van Bol.com, is dat niet meer nodig. Als particulier kunt u advertenties van bekende bedrijven op uw website plaatsen en er geld mee verdienen.

Verdienen niet alleen met clicks

Er zijn verschillende beloningssystemen:

Cost Per Click (CPC): U ontvangt een klein bedrag voor elke bezoeker die op de advertentie klikt. Meestgebruikt bij Google AdSense.

Cost Per Mil (CPM): U krijgt betaald per duizend vertoningen van een betaalde advertentie. Meestgebruikt bij banners.

Cost Per Action (CPA): U krijgt een vergoeding per uitgevoerde actie op de website van de adverteerder, bijvoorbeeld wanneer u een bezoeker doorstuurt naar een adverteerder, waar deze zich inschrijft voor een nieuwsbrief of iets dergelijks.

Cost Per Order (CPO): U ontvangt een vaste vergoeding of een percentage van de omzet per verkocht product op de website van de adverteerder. Dit levert vooral veel op als iemand via uw website bijvoorbeeld een complete Dell-pc aanschaft.

Een PayPal-knop op uw website

Als u regelmatig spullen via eBay in het buitenland koopt, maakt u vast al gebruik van PayPal. Met een druk op de knop maakt u geld over naar een buitenlandse partner, zonder toeslagen of kosten. PayPal komt ook van pas wanneer u betalingen of donaties van websitebezoekers wilt ontvangen, maar geen betaalsysteem wilt inbouwen. Er zijn drie soorten PayPal-rekeningen. Met een Privérekening kunt u betalen en beperkt geld opnemen; een Premier- of Business-rekening is voor websitebeheerders echter een betere keuze. Met een Premier-rekening koopt en verkoopt u onder eigen naam, met een Business-rekenng kunt u uit naam van een vereniging of onderneming handel drijven of donaties ontvangen. Met beide rekeningen kunt u betalingen met betaalpassen en creditcards ontvangen.

Betalen met een druk op de knop

Na het aanmaken van een PayPal-account vindt u bij de handelaarstools (Merchant Tools) de mogelijkheid om een donatieknop op uw website te plaatsen. Op dezelfde pagina vindt u ook de mogelijkheid om een betaalkoppeling te maken. U kunt van elk product een omschrijving, prijs en andere details opgeven. Daarna plakt u de gegenereerde html-code in uw webpagina.

Meteen aan de slag: RSS-feed maken

Met een RSS-feed kunnen bezoekers van uw website zich abonneren op nieuws. Ze kunnen in hun eigen RSS-lezer zien wanneer er iets nieuws op uw website is verschenen. Een rss-feed is een XML-bestand met een vaste opbouw; zoals u eerder in Computer Idee hebt kunnen lezen zijn er verschillende varianten, zoals RSS 1.0 en 2.0 en Atom.

Een rss-feed begint altijd met:

<?xml version="1.0"?>

<rss version="2.0">

<channel>

en eindigt met:

</channel>

</rss>

Daar tussenin staan steeds de nieuwsitems:

<item>

<title>Ufo's spotten met Google Earth</title>

<link>http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2199471</link>

<description>Een nieuwe uitbreiding voor Google Earth laat zien waar de afgelopen zestig jaar veel ufo's zijn gesignaleerd.</description>

</item>

Rss-feeds vaak standaard aanwezig

Het maken van een statisch rss-bestand is eenvoudig: u kunt onder andere op mijnhomepage.nl/rss lezen hoe dit moet. Het handmatig bijwerken van zo'n rss-bestand is echter onbegonnen werk, zeker als u dagelijks nieuwtjes publiceert. Het automatisch bijwerken van de rss-feed is alleen haalbaar als uw website gebruikmaakt van een database om artikelen op te slaan. Bij zo'n oplossing, waarbij meestal een content managementsysteem (CMS) wordt gebruikt, kunt u uitbreidingen (plugins) installeren die u alle werk uit handen nemen. Bij WordPress, TypePad, MovableType en andere weblogsoftware zijn rss-feeds standaard al aanwezig, net als bij Live Spaces en Blogger.

Volgende keer

In deel 7, het laatste deel, gaan we het hebben over extra’s en verdieping. Als uw site aanmaal staat, kunt u er makkelijk allerlei extra’s aan toevoegen. Wij laten zien hoe.

Vorige afleveringen

Klik hier om naar deel 1 van deze cursus te gaan.

Klik hier om naar deel 2 van deze cursus te gaan.

Klik hier om naar deel 3 van deze cursus te gaan.

Klik hier om naar deel 4 van deze cursus te gaan.

Klik hier om naar deel 5 van deze cursus te gaan.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.

blog comments powered by Disqus