Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden

© CIDimport

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden

Geplaatst: 2 februari 2012 - 09:47

Aangepast: 27 augustus 2022 - 07:28

Redactie ID.nl

Steeds meer tv’s bieden internettoegang zonder dat daar aparte apparatuur voor nodig is. Maar denk bij ‘internet op tv’ niet dat u vanaf nu op de bank louter kunt surfen: de toepassingen van internet op televisies gaan gelukkig verder dan dat!

Vergeleken met de beeldbuis van vroeger hebben de flatscreens van tegenwoordig een zee aan mo-gelijkheden. Zo heeft de hdmi-aansluiting ervoor gezorgd dat televisies met het grootste ge-mak ook op een pc of spelcomputer kunnen worden aangesloten. Ze zijn dan gewoon een grote monitor. De laatste hype op het gebied van televisies is 3D; inmiddels zijn vrijwel alle high-end modellen hiervoor geschikt en de verwachting is dat de komende jaren 3D ook in het goedkopere segment zal doordringen. Maar er is nog een trend gaande, eentje die wat minder aandacht krijgt dan 3D, maar minstens zo interessant is. We hebben het dan over netwerk- en internettoegang direct op de televisie.

Internet = browsen?

Bij ‘internet op de tv’ denkt u wellicht aan een ingebouwde webbrowser waarmee u op de televisie kunt surfen. Hoewel sommige tele-visies die mogelijkheid inderdaad bieden, is dat misschien juist de minst interessante toepassing van internet-toegang op de tv. Om op klassieke wijze over het internet te surfen, is de televisie immers helemaal niet handig; de afstandsbediening is niet geschikt om gemakkelijk door webpagina’s te scrollen en teksten in te voeren.

Veel prettiger zijn de toepassingen die op de televisie geïnstalleerd zijn en die een internetverbinding gebruiken voor het tonen van specifieke informatie. U navigeert en bedient die toepassingen gewoon met uw afstandsbediening. En de mogelijkheden zijn legio. Zo is er bijvoorbeeld de optie om tijdens het bekijken van een film direct meer informatie over de acteurs en regisseur op te vragen, of suggesties te krijgen voor andere films die wellicht ook bij uw interesse aansluiten. Hebt u een film gevonden die u wilt zien? Dan bekijkt u de film vervolgens streaming via de internetverbinding in uw tv.

Bent u iemand die altijd wél de goede antwoorden weet bij spelshows? Doe dan interactief mee vanuit uw luie stoel en vergelijk uw scores met die van duizenden andere kijkers. Kijkt u ’s morgen voor het werk altijd even naar het nieuws? Klik dan meteen even door om een weerkaart voor uw regio te zien en op een wegenkaart te zien of u file kunt verwachten.

Films en series kunt u uiteraard ook zonder slimme televisie op allerlei manieren bekijken, bijvoorbeeld gewoon via een ‘ouderwetse’ televisie-uitzending, maar ook door ze te downloaden via internet of streaming te bekijken via een online aanbieder. Slimme televisies met internet bieden echter de mogelijkheid om met één zoekopdracht zowel te zoeken binnen de digitale programmagids, mediabestanden op uw eigen thuisnetwerk én bij allerlei videosites. Zo ziet u in één oogopslag wat voor u de handigste optie is.

In de kinderschoenen

Bovenstaande voorbeelden zijn nu (deels) al mogelijk en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Toch zitten er ook nog wel de nodige haken en ogen aan. De ontwikkeling van ‘connected tv’ staat nog in de kinderschoenen. Hoewel het aanbod en de gebruikersinterface per merk verschillen, geldt dat eigenlijk alle aanbieders werken met losse ‘apps’, programmaatjes die apart van elkaar moeten worden geïnstalleerd. Al deze apps hebben een eigen lay-out en kunnen onderling niet met elkaar communiceren. Zoekt u een filmpje, dan moet u daarvoor eerst een videoapplicatie zoals YouTube openen, om vervolgens binnen die app te zoeken. Zoekt u in YouTube, dan worden resultaten van andere videosites dus niet getoond. Even snel kijken wat het laatste nieuws is, kan niet in een overzichtsscherm, daarvoor moet eerst de Nu.nl-applicatie worden gestart. Als we de vergelijking met het normale internet maken, dan hebt u dus een startpagina met links naar allerhande onderliggende sites, terwijl een overzichtspagina of een zoekmachine die het gehele aanbod omvat, ontbreekt.

Samsung is die de eerste is die doorheeft dat dat anders kan en moet. Samsung probeert namelijk al die verschillende apps en tv-functies wat met elkaar te verbinden door de mogelijkheid te bieden om met een zoekopdracht zowel in de tv-gids, op het lokale netwerk als op YouTube naar video’s te zoeken. Helaas werkt deze functie op dit moment nog niet zo goed, maar het is een stap in de goede richting.

Een ander probleem vormt de snelheid van de internetdiensten, die vaak te wensen over laat. Dat komt met name doordat gebruikte processors in de televisies eigenlijk nét niet krachtig genoeg zijn. Het resultaat is dat het laden van applicaties en overzichtpagina’s tergend traag gaat. Bij de nieuwste modellen is de snelheidservaring vaak redelijk.

Ieder voor zich

Het voornaamste probleem met internetdiensten op televisie is toch wel dat er geen standaarden zijn. Elke fabrikant werkt met zijn eigen systeem dat zowel qua techniek,

aanbod als navigatie verschilt van de concurrenten. Dat maakt het voor aanbieders van diensten erg lastig. Voor elke fabrikant moet immers een eigen applicatie worden ontwikkeld. In de praktijk betekent dit dat ontwikkelaars zich richten op het platform met de meeste gebruikers. Vergelijk het met de markt voor mobiele telefoons: daar zijn verschillende besturingssystemen beschikbaar, maar de meeste apps worden gemaakt voor de systemen met het grootste marktaandeel: Google’s Android en Apple’s iOS. Voor RIM’s Blackberry en Microsofts Windows Phone is het aanbod veel kleiner.

Smart TV

Steeds meer fabrikanten gebruiken de term ‘Smart TV’ om aan te geven dat hun televisies voorzien zijn van internet- en mediaspelerfuncties. Die universele term suggereert dat er wél sprake is van een standaard, maar dat niet het geval. Denk dus niet dat deze overkoepelende term betekent dat je bij fabrikant A hetzelfde aanbod krijgt als bij fabrikant B. Tot op heden geldt dat vrijwel alle grote fabrikanten hun eigen systeem gebruiken, met elke een ander aanbod aan diensten. De reden hierachter is simpel: door zélf de touwtjes in handen te houden en een ‘gesloten’ platform te bieden, kunnen televisiefabrikanten geld verdienen aan deals met partijen die bijvoorbeeld online video’s verhuren of andere diensten aanbieden.

Google heeft met ‘Google TV’ een platform opgericht dat op televisie van meerdere merken kan draaien, maar vooralsnog komt dat niet van de grond. Alleen Sony heeft laten weten met Google TV aan te slag te willen gaan.

Mediaspeler

Televisies met internetfuncties beschikken per definitie over een netwerkaansluiting en een vrij geavanceerde processor. Met die chip is méér mogelijk dan alleen het aanbieden van internetdiensten. Vrijwel alle moderne televisies met internettoegang beschikken ook over ingebouwde mediaspelerfuncties die het mogelijk maken om via het thuisnetwerk of een aangesloten usb-stick of harde schijf direct foto’s, muziekbestanden en video’s af te spelen. Hiermee hebt u dus geen losse mediaspelers meer nodig om de video’s die op uw pc of nas-apparaat staan direct op het grote scherm van de televisie af te spelen. Hoewel de ondersteuning voor bestands-formaten en ondertiteling vaak wat minder uitgebreid is dan bij losse mediaspelers, worden de meest voorkomende audio- en videoformaten bij de meeste merken probleemloos afgespeeld.

Aanbod per merk

De ontwikkelingen op het gebied van internetdiensten volgen elkaar in rap tempo op. Zoals gezegd, werken alle fabrikanten met losse ‘apps’ en hierbij geldt dat het aanbod continu toeneemt. Verder hebben Samsung en LG de interface van hun diensten vorig jaar aangepast en ook Philips komt met een nieuwe lay-out. Deze veranderingen hebben grote impact op het gebruiksgemak. Toch komt het aanbod van alle fabrikanten globaal overeen. Standaard vinden we overal YouTube, Twitter, Facebook en een fotodienst als Flickr of Picasa terug.

Philips en Sharp

Philips was een aantal jaar geleden de eerste fabrikant die met internetdiensten op zijn televisies startte. Onder de noemer ‘NetTV’ bieden de duurdere televisies van dit merk mini-applicaties die door externe partijen zijn ontwikkeld. Denk hierbij dus aan Uitzending Gemist, Twitter, Facebook, YouTube, maar ook weer-, verkeer-, en openbaar-vervoersinformatie. Het aanbod van Philips is inmiddels erg groot, en omvat ook een goede video-on-demand-dienst van Videoland.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256373

© CIDimport

Philips toonde eerder dit jaar een mogelijk nieuw startscherm voor zijn televisies waarbij behalve (digitale) tv ook de mediaspeler- en NetTV-diensten samenkomen onder de naam ‘Smart TV’. Tot op heden is dit scherm echter nog niet geïmplementeerd en is NetTV nog écht een losstaande functie op de televisie.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256376

© CIDimport

Sharp had tot vorig geen internetfunctionaliteit op zijn televisies en om niet opnieuw het wiel uit te vinden is het bedrijf voor zijn ‘Aquos Net+’-dienst een partnerschap met Philips aangegaan. Net+ is feitelijk dan ook NetTV in een iets ander jasje en met iets minder diensten. Dat is echter en kwestie van contracten. De afgelopen tijd hebben we gezien dat het aanbod van Sharp steeds meer naar dat van Philips toegroeit.

Sony

Sony’s internetfunctionaliteit is inmiddels vrij uitgebreid en bestaat uit twee onderdelen: widgets en internetvideo. De widgets zijn feitelijk het Yahoo Internet TV-formaat en bevat onder andere YouTube, Tahoo Finanace, Twitter, Facebook en een weerservice. Ook hier geldt dat de praktische functionaliteit door het ontbreken van een toetsenbord beperkt is. Interessanter is wat ons betreft dan ook de Bravia Internet Video-functionaliteit. Onder deze noemer vinden we videodiensten van een groot aantal aanbieders waaronder YouTube, Dailymotion, Blip.TV, Wired, FIFA Voetbal, Ford models, maar ook Net5, SBS6, Veronica en NOS Uitzending Gemist-diensten. RTL ontbreekt vooralsnog, wat ook geldt voor een betaalde video-on-demand-dienst. Daar komt binnenkort verandering in: Sony lanceert naar verwachting later dit jaar zijn Qriocity muziek- en videodienst in Nederland.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256379

© CIDimport

Panasonic

Panasonic heeft zijn internetdienst dit jaar een kleine make-over gegeven. Waar tot vorig jaar de naam ‘Viera Cast’ werd gebruikt, heet het systeem bij de nieuwe modellen ‘Viera Connect’; het is nu ook voorzien van een ‘market’ waar nieuwe apps gedownload kunnen worden. Het aanbod van Viera Cast verschilt per land. In Nederland komen we onder andere YouTube, Eurosport, Euronews, Picasa fotoalbums, Dailymotion, Twitter, Facebook, Weatherinfo en Skype tegen. Voor die laatste functie geldt dat helaas wel een speciale Panasonic-webcam nodig is die ruim 150 euro kost. Panasonics internetfunctionaliteit werkt lekker vlot en het aanbod is aardig, maar helaas missen specifiek op Nederland gerichte diensten zoals Uitzending Gemist van de publieke en commerciële omroepen. Ook een Nederlandse video-on-demand-aanbieder maakt nog geen onderdeel uit van het aanbod.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256382

© CIDimport

Samsung

Ook Samsung heeft zijn internetdienst, die tot vorig jaar door het leven ging als ‘Internet@TV’, geheel omgegooid. De nieuwe dienst heet ‘Smart TV’ en het openingsscherm bundelt alle functies die de televisie biedt, mét een handige overkoepelende zoekfunctie! Het internet-aanbod is prima, met de bekende apps, maar ook video-on-demand via Moviemax. Leuk voor kopers van een Samsung 3D-tv is dat Samsung ook een groot aanbod aan gratis 3D-materiaal heeft, waaronder een aantal mooie documentaires.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256384

© CIDimport

LG

Net als Samsung heeft ook LG het roer dit jaar drastisch omgegooid. Het Koreaanse merk heeft gekozen voor een nieuw beginscherm waar alle functionaliteit samenkomt. Net als Samsung spreekt ook LG hierbij van ‘Smart TV’, maar inhoudelijk zijn er verschillen. Uiteraard biedt ook LG de standaard apps waaronder RTL gemist. NOS Uitzending Gemist en SBS Gemist ontbreken vooralsnog.

Internet op televisie: Ontwikkelingen en (on)mogelijkheden-16256387

© CIDimport

Conclusie

Internetfunctionaliteit op televisie heeft absoluut de toekomst. Als we even wegdromen, zijn er allerlei toepassingen te bedenken waarmee het standaard televisiekijken wordt omgetoverd tot een écht multimediale gebeurtenis. Toch zijn er grote haken en ogen. Elke fabrikant ontwikkelt zijn eigen diensten, van enige vorm van standaardisering is geen sprake. De aangeboden ‘apps’ werken vooralsnog niet slim met elkaar samen en hebben vaak uiteenlopende interfaces, waardoor de gebruikservaring nog niet optimaal is. Toch is het aanbod vrij aardig. Dat geldt voor de gebruikservaring bij de nieuwste televisies die zijn voorzien van snellere processors. Desalniettemin is ‘internet op tv’ nog geen aspect waarop u de keuze voor een nieuwe tv zou moeten baseren. Daarvoor gaan de ontwikkelingen nog te snel en staat het concept nog te veel in de kinderschoenen. De diensten zijn zeker niet onbruikbaar, maar vormen eerder een leuk extraatje dan een essentieel onderdeel van de televisiebeleving.

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 21, jaargang 2011.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten