Ticker

Geen verbinding met server

Sinds vorige week kan ik geen E-mail meer versturen. Ik krijg de volgende melding: "...Er is een fout opgetreden. Er kan geen verbinding worden gemaakt met de server voor uitgaande E-mail (SMTP)..."

Yvon - woensdag 02 oktober 2013

U kunt kennelijk wel E-mail ontvangen. Welnu, als u dan de uitgaande SMTP-server niet kunt bereiken, dan kan dat drie oorzaken hebben: (1) de E-mailaccountinstellingen zijn niet – meer – correct, (2) de virusscanner houdt het uitgaande E-mailverkeer tegen of (3) de firewall houdt het uitgaande E-mailverkeer tegen. Dat eerste kan het geval zijn als – bijvoorbeeld – uw Internet Service Provider van naam is veranderd. Na verloop van tijd, wordt dan de URL van de E-mailservers aangepast. Dat wordt natuurlijk vooraangekondigd en iedereen verandert – en test – dan de POP3-server. De SMTP-server (die werkt op dat moment nog steeds) is dan het stiefkind... Dat tweede kan gebeuren als er een nieuwe virusscanner wordt geïnstalleerd of tijdens een grote update van die virusscanner. Ook kan de virusscanner de SMTP-verbinding hebben 'omgeleid' terwijl u intussen de scanfuncties op het E-mailverkeer heeft uitgeschakeld. Het derde hoort natuurlijk niet, maar soms kan een firewall net even te scherp zijn ingesteld.