2009: Het jaar van de sociale netwerken

© CIDimport

2009: Het jaar van de sociale netwerken

Geplaatst: 28 december 2009 - 11:12

Aangepast: 27 augustus 2022 - 13:18

Redactie ID.nl

Sociale netwerken zijn dit jaar definitief doorgebroken. Ze zijn na de tieners en de studenten nu ook geaccepteerd door hun ouders en grootouders. Nu 2009 op zijn einde loopt is het duidelijk, dat ondanks wat onze Koningin daar over zegt, de groei van sociale netwerken en online communicatiehulpmiddelen bewijst, dat dit het jaar van de sociale netwerken is geworden.

Sociale netwerken zijn dit jaar definitief doorgebroken. Ze zijn na de tieners en de studenten nu ook geaccepteerd door hun ouders en grootouders.

Nu 2009 op zijn einde loopt is het duidelijk, dat ondanks wat onze Koningin daar over zegt, de groei van sociale netwerken en online communicatiehulpmiddelen bewijst, dat dit het jaar van de sociale netwerken is geworden. Met de blijvende belangstelling voor Hyves, de toename van het gebruik van Facebook en de enorme populariteit van Twitter zijn miljoenen niet-technische computergebruikers, regelmatige gebruikers geworden van het sociale netwerk.

Het gaat allang niet meer alleen over de dagelijkse gang van zaken in  het leven: wat we vandaag gegeten hebben of waar je een goede parkeerplaats kunt vinden. Het gaat nu ook over serieuze zaken die wereldkundig gemaakt moeten worden: als politieke onrust, vliegtuigcrashes, politieke verkiezingen of weggelopen kinderen: in real time zonder enige vertraging.

Volgens analist Dan Olds van de Gabriel Consulting Group is dit het jaar dat Moeder, Vader en zelfs Oma Hyves, Facebook en Twitter ontdekt hebben. Zo is het Web ook bij hen, deel van hun leven geworden, al is het voor het eerst. Dit maakt 2009 tot een mijlpaal in de internetgeschiedenis.

Opvallend is dat ook bedrijven ontdekt hebben hoe de sociale netwerken kunnen helpen om de verkoop te stimuleren. Terwijl vele directieleden nog niet zijn aangesloten aan het fenomeen sociale netwerken, hebben sommige bedrijven zoals bijvoorbeeld Dell, al ontdekt hoe ze web 2.0 moeten gebruiken om klanten te trekken. Via Twitter zowel als Facebook weten bedrijven via directe communicatie met klanten, hun punt te maken naar grote groepen mensen. Ze zien nu ook de voordelen. Het zijn er nog weinig maar het aantal bedrijven die een strategie voor sociale netwerken ontwikkelen groeit snel.

De statistieken bewijzen de toenemende belangstelling. Facebook groeide dit jaar over de 350 miljoen gebruikers. Marktonderzoeker Nielsen meldde bijvoorbeeld, dat er in de maand april 14 miljard minuten werden doorgebracht op Facebook. Dit is 700 % meer dan het totaal over het hele voorgaande jaar van 1,7 miljard minuten.

Ook Twitter laat zich niet onbetuigd in 2009. Zo is het Twitterverkeer in de maand september ruim 1000 % gegroeid ten opzichte van de maand in het voorgaande jaar. Het gaat echter niet alleen om de naakte cijfers. Het gaat vooral ook over de breedte van het gebruik over grote bevolkingsgroepen.

Wel blijft er voor de aanbieders van deze diensten nog één flinke uitdaging over: hoe geld te verdienen en winst te maken? De directieleden van Twitter hebben dit jaar herhaaldelijk gezegd, dat ze de tijd nemen om een goed businessplan te komen. Ze focussen zich vooralsnog op het ontwikkelen van functionaliteit en pas later op het geld.

Toch heeft Twitter eind dit jaar potentieel geld genererende overeenkomsten gesloten met Google en Microsoft door ze in staat te stellen om real-time zoekopdrachten uit te voeren op de het Twitterverkeer. Microsoft heeft ook een soortgelijke deal met Facebook. De details van deze overeenkomsten zijn niet bekend, maar de analisten verwachten dat zowel Twitter als Facebook hier potentieel veel geld uit kunnen halen.

De toekomst zal het uitwijzen. De pioniersfase is voorbij.  De komende tijd zal blijken wat de werkelijke waarde van de sociale netwerkdiensten is. Het was een belangrijk jaar maar er komt vast nog meer.

Via: Pcworld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten