4,2 miljoen Nederlanders streamen films en series

© CIDimport

4,2 miljoen Nederlanders streamen films en series

Geplaatst: 23 oktober 2014 - 10:56

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:20

Redactie ID.nl

Het streamen van muziek, films en series is ongekend populair in Nederland. Er is vooral een duidelijke stijging te zien in het aantal mensen dat gebruik maakt van video on demand. Dit blijkt uit een steekproef die GfK elk kwartaal uitvoert onder de noemer Trends in Digital Entertainment. Met name Netflix en Spotify spinnen garen bij deze trend.

Streamen vooral bij jongere mensen populair

Consumenten zoeken steeds vaker naar alternatieve wijzen om media binnen te halen. Toch zijn alles in 1 abonnementen bij de grote providers nog altijd onverminderd populair. Onder jongeren van 13 tot en met 17 jaar is het aantal gebruikers van streamingdiensten het hardst gestegen, van 38 naar 54 procent. Ook in de groep van 18 tot 35 jaar oud is het gebruik groot: 43% procent.

Netflix draagt bij aan succes

Het streamen van video’s wordt grotendeels gedaan via de tv. De introductie van Netflix heeft zeker bijgedragen aan de populariteit van streaming, er wordt geschat dat de videodienst een miljoen gebruikers heeft in Nederland. In abonnementsdiensten zit de grootste stijging. Frappant genoeg is betalen per stuk nog steeds het populairst, 68% van de video on demand kijkers doet dit geregeld.

Spotify alleen aan top

Het betaald streamen van muziek vindt vooral plaats via de smartphone. Spotify is hierbij de onbetwiste nummer één. Betalende klanten luisteren gemiddeld 11 uur muziek per week. Twee keer zoveel als mensen die van de gratis dienst gebruik maken. Als gevolg van de toenemende populariteit van het streamen van muziek is er een daling te zien in het betalen voor downloads, maar ook in het illegaal downloaden van muziek.


De redactie van Computer Idee is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit artikel.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten