ABN Amro snuffelt in je betaalgegevens

© CIDimport

ABN Amro snuffelt in je betaalgegevens

Geplaatst: 19 juni 2014 - 03:00

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:26

Redactie ID.nl

ABN Amro snuffelt regelmatig in rekeningen van klanten, om op basis van die gegevens gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Dat blijkt uit analyse van href="https://decorrespondent.nl/1314/hoe-abn-amro-weet-dat-jij-een-buggy-nodig-hebt/52786615068-3b1d9b36" target="_blank">De Correspondent</a>.

De bank bevestigt tegenover de website dat er persoonlijke aanbiedingen worden gedaan op basis van transactiegegevens. Het gaat daarbij om 'financiële producten' van de bank zelf, zoals verzekeringen of hypotheken.

Babyspullen

De Correspondent haalt het voorbeeld van een man die onlangs vader werd. Hij kreeg kort daarna aanbiedingen van een bedrijf dat babyspullen verkoopt en kon daar met korting een buggy kopen.

Jonge vader

ABN Amro had op zijn rekening gezien dat hij sinds korte tijd kinderbijslag ontving. Op basis daarvan concludeerde de bank dat de man vader moest zijn.

'Volgens de wet'

ABN zegt zelf binnen de kaders van de wet te werken. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens, en de Code voor Banken, staat namelijk vermeld dat banken klantgegevens wel mogen gebruiken om hun eigen producten - zoals leningen, hypotheken of verzekeringen - aan de man te brengen.

Dat gebeurde in dit geval, omdat de man betalingen kreeg van de Sociale Verzekeringsbank. Op basis daarvan deed ABN hem een aanbod een kinderspaarrekening te openen, waarbij hij vervolgens als welkomstcadeau een 'premium' zou krijgen van Prénatal, een bedrijf dat baby-artikelen verkoopt.

Dubieus

Volgens juristen is deze handelswijze echter erg dubieus, omdat de wet veel ruimte laat voor interpretatie. "Bovendien moet de klant erover geïnformeerd worden als een bank persoonlijke aanbiedingen wil doen op basis van analyses", zegt Ot van Daalen tegen De Correspondent.

Controversieel

Het analyseren van bankgegevens is een controversieel proces. In maart gaf ING al aan precies dit te gaan doen. De bank wilde de betaalgegevens van klanten gebruiken om advertenties 'van geselecteerde partners' aan te bieden. Na een stortvloed van kritiek van woedende consumenten, en vragen in de Tweede Kamer, besloot de bank het plan terug te trekken. De financieel directeur van de bank moest diep door het stof en bood zijn excuses aan.

ING

Ook in 2012 sneuvelde een dergelijk plan, toen pinbetalingsbeheerder Equens aankondigde gegevens van pin-transacties te gaan verkopen. Ook die plannen werden in de ijskast gezet.
 

Geautomatiseerd

De bank was de hele dag niet bereikbaar voor commentaar. Het lijkt er op dat het proces volledig geautomatiseerd gaat, waardoor het niet ondenkbaar is dat dergelijke profielen worden opgesteld van iedere klant.

 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten