Amazon opent supermarkt met slimme winkelwagen
Webwinkel Amazon opent in de Verenigde Staten een fysieke supermarkt, met als doel het halen van boodschappen zoveel mogelijk te automatiseren. Daar hoort ook een slimme winkelwagen bij, de Amazon Dash Cart.
Klanten scannen bij binnenkomt de QR-code op het winkelwagentje. Die is dan tijdelijk verbonden met hun Amazon-account, waar zij als het goed is ook al hun creditcardgegevens aan hebben gekoppeld. Op die manieren hoeft men naderhand niet zelf af te rekenen. Zodra ze met het karretje naar buiten rijden, worden de kosten automatisch afgeschreven. Het bonnetje krijgen ze toegemaild.
Elk product dat in de wagen wordt gelegd, wordt hiervoor eerst automatisch gescand en eventueel gewogen. Wie daarnaast bijvoorbeeld de melk niet kan vinden, hoeft niet een medewerker aan te spreken. In de Amazon Fresh-supermarkt zijn meerdere Echo-speakers geïnstalleerd die door middel van Alexa-spraakcommando's antwoord geven op alle vragen.
Op uitnodiging
Amazon werkt al sinds 2016 aan het concept van de slimme supermarkt. Nu gaat zo'n winkel voor het eerst open voor het grote publiek, als buurtsuper in Woodland Hills, Los Angeles. Geïnteresseerden kunnen nog niet zomaar binnenlopen, ze zijn alleen op uitnodiging (per e-mail) welkom. In de komende weken moeten de deuren wel gewoon voor iedereen opengaan.