AVG gaat gebruikersdata verzamelen en mogelijk verkopen aan adverteerders

© CIDimport

AVG gaat gebruikersdata verzamelen en mogelijk verkopen aan adverteerders

Geplaatst: 18 september 2015 - 06:15

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:47

Redactie ID.nl

Antivirusbedrijf AVG heeft een controversiële passage toegevoegd aan de Algemene Voorwaarden van zijn gratis scanner. Het bedrijf stelt dat het het surfgedrag van gebruikers mag verkopen aan adverteerders.

De nieuwe voorwaarden van AVG gaan per 15 oktober in. In het nieuwe document staat dat het bedrijf meer informatie wil verzamelen van klanten, waaronder de surfgeschiedenis van gebruikers, en gedownloade bestanden.

Die gegevens mogen vervolgens worden verkocht aan adverteerders. Die kunnen vervolgens reclame aanbieden op basis van die gegevens. Dat gebeurt volgens AVG zodat het bedrijf zijn software gratis kan blijven aanbieden.

Optioneel

Overigens zegt AVG alleen dat het de mogelijkheid behoudt om die data te verkopen, en dat het bedrijf daar wel over nadenkt. Er zijn op dit moment echter nog geen concrete plannen om gebruikersdata te verkopen. Bovendien, laat het bedrijf weten, waren dergelijke voorwaarden al van kracht in andere producten, maar zijn de voorwaarden nu duidelijker gemaakt en zijn veel termen specifieker geworden.

Anoniem

Virusscanners moeten het surf- en downloadgedrag van gebruikers wel verzamelen om hun dienst überhaupt te kunnen aanbieden, maar die gegevens worden anoniem verzameld. Bij AVG worden die gegevens voor een deel gepersonaliseerd, en zijn ze te herleiden tot de persoon.

Simpele taal

Opvallend is hoe open AVG over de dataverzameling is. Het bedrijf kondigde de nieuwe voorwaarden aan in een kort persbericht, dat volgens het bedrijf bewust in simpele taal is opgesteld. Ook is het nieuwe privacybeleid geen onleesbaar juridisch document, maar is het in makkelijk te begrijpelijke taal te lezen. AVG roept andere techbedrijven zelfs op om ook dergelijke voorwaarden op te stellen, om voor transparantie te zorgen.

Vanzelfsprekend zorgen de nieuwe voorwaarden voor veel commotie. Veel privacygroeperingen kunnen zich niet vinden in AVG's plannen en roepen het bedrijf op daarmee te stoppen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000