Beslist.nl wil aankopen volgen

© CIDimport

Beslist.nl wil aankopen volgen

Geplaatst: 25 juli 2014 - 11:20

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:04

Redactie ID.nl

Prijsvergelijkingssite Beslist.nl gaat overstappen naar een nieuw businessmodel, waarbij voor het bedrijf duidelijk wordt of gebruikers van de site daadwerkelijk tot een aankoop overgaan.

Om dat mogelijk te maken, dienen de webwinkels die aangesloten zijn bij Beslist.nl een zogenaamde tracking pixel te plaatsen op de bedankpagina die klanten te zien krijgen zodra ze iets hebben gekocht.

Webwinkels betalen nu nog per klik aan Beslist, maar dat is volgens het bedrijf niet helemaal eerlijk: bedrijven betalen ook wanneer er verder niets wordt gekocht.

Verzet

Toch stuit het nieuwe model op verzet, zo schrijft Twinkle vandaag. Onder andere Bol, Wehkamp en Coolblue willen de tracking pixel liever niet op hun website. Wehkamp en Coolblue zeggen de samenwerking helemaal stop te zetten als het plan doorgaat, en Bol.com geeft aan dat het niet gebruikelijk is pixels van derden te plaatsen.

Tracking Pixel

Met de pixel krijgt Beslist.nl ook inzicht in de bezoekersaantallen van de webwinkels. Deze transparante png-afbeelding is niet voor het blote oog zichtbaar, maar verstuurt wel het ip-adres van de bezoekers door naar Beslist.nl.

Eerder liet webshop Fonq al weten niets in het plan te zien. Zo stelt Jeremiah Albinus, online marketing manager van Fonq: "Met de koopdata kan Beslist niet alleen zijn eigen platform optimaliseren, maar voornamelijk ook heel gericht verkeer inkopen via Google Adwords om zich sterker tussen de zoekmachine en de retailers te positioneren dan het nu al doet en kliks af te vangen in plaats van meer organische leads te genereren." 

Analytics

Beslist laat ondertussen weten dat het nieuwe model gewoon doorgaat en dat dit tot 2006 ook de norm was. Beslist-manager Thomas Ruijter stelt: "Als het goed gaat hoor je ze niet, en als ze iets minder enthousiast zijn is de wereld te klein. Dat geldt nu ook." Ruijter vergelijkt de tracker met die van Google Analytics, die "iedereeen ook lachend op zijn site zet."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten