‘Candy Crush perfect voor de moderne vrouw'

© CIDimport

‘Candy Crush perfect voor de moderne vrouw'

Geplaatst: 17 oktober 2013 - 12:55

Aangepast: 27 augustus 2022 - 03:04

Redactie ID.nl

Met zijn felle kleuren, hypnotiserende muziek en grappige geluidseffecten houdt het mobiele spelletje Candy Crush al miljoenen mensen in zijn greep. De online sensatie wordt momenteel meer dan 700 miljoen keer per dag gespeeld, zegt AppData, authoriteit op het gebied van social media trends, vooral door vrouwen vanaf 25 jaar.

Candy Crush mag dan net zo veel gespeeld worden als de populaire game Angry Birds, maar kent één groot verschil ten opzichte van andere online spelletjes: het zijn vooral vrouwen die de game spelen. Volgens de makers van Candy Crush, gamestudio King.com, wordt de game het meest gespeeld door vrouwen tussen de 25 en 55 jaar.

‘Perfect voor de moderne vrouw’

Volgens Mark Griffiths, directeur van de International Gaming Research Unit van de Nottingham Trent University in Engeland, is Candy Crush zo populair omdat het perfect aansluit op het leven van de moderne vrouw. “Het spel vraagt je volledige aandacht, waardoor je je voor een periode lang kan afsluiten van wat er om je heen gebeurt”, aldus Griffiths. “En dit is aantrekkelijk voor de moderne vrouw, of dit nu een huisvrouw is of een zakenvrouw die maar tien minuten kan spelen. Candy Crush kan altijd en sluit je even volledig af van de buitenwereld.”

“Een andere reden waarom Candy Crush zo goed aansluit op de vrouwelijke doelgroep is omdat het spel niet draait om moorden, vechten of stoere mannelijke personages”, gaat Griffiths verder. “Bovendien is het verraderlijk simpel. Spelers verplaatsen een aantal felgekleurde snoepjes over een speelveld en proberen er drie op een rij van dezelfde kleur te krijgen.”

Miljoenenomzet

Candy Crush kent vierhonderd levels die steeds moeilijker worden. Wie meer wil spelen, moet betalen. Volgens gamesite ThinkGaming levert dit zogenaamde ‘freemium’ model spellenmaker King dagelijks bijna 500 duizend euro op. Per jaar is dat dus ruim 180 miljoen euro aan virtuele levels en spelobjecten. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten