Chipknip-bezitters krijgen resterend saldo automatisch terug

© CIDimport

Chipknip-bezitters krijgen resterend saldo automatisch terug

Geplaatst: 6 november 2014 - 09:15

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:13

Redactie ID.nl

De Nederlandse banken gaan het saldo van de chipknip automatisch terugstorten. Het geflopte betaalsysteem stopt per 1 januari 2015, maar veel klanten hebben nog wel wat saldo op hun chipknip staan.

Hij lijkt erop dat veel klanten gaan vergeten hun saldo te laten terugstorten. Het zou voor de meeste mensen om een te klein bedrag gaan, en chipknipautomaten zijn anno 2014 schaars.

Ongebruikt kapitaal

Naar schatting staan er nog zo'n 80 miljoen ongebruikte euro's op chipknips, die na 1 januari 2015 nergens meer te gebruiken zijn. In ieder geval de grootste banken, de ABN Amro, Rabobank en ING, gaan dat saldo nu zelf terugstorten. Dat moet uiterlijk eind januari 2015 zijn gebeurd. Klanten van andere banken zullen dat zelf moeten doen.

Uiteraard kunnen klanten die het saldo al meteen willen hebben, dat gewoon terugstorten op hun eigen rekening. Dat kunnen zij doen bij een chipknipoplaadpunt.

Complex systeem

De banken kijken via "een complex systeem" naar wat er aan transacties op de chipkaart is gestort en wat eraf is gehaald. Dat het zo lang geduurd heeft voordat de banken het chipknipsaldo kunnen terugstorten, heeft te maken met het feit dat het ontwerpen van zo'n systeem erg ingewikkeld is.

Achterhaald

De chipknip bestaat al sinds 1996 als alternatief voor het pinnen, maar het systeem bleek al snel omslachtig te zijn. Gebruikers moesten eerst saldo op hun chipknip laden, om er vervolgens mee te betalen in winkels die geen pin-gelegenheid hadden. Inmiddels is het systeem erg achterhaald en kun je bijna nergens meer met een chipknip betalen.

Overigens werkt één van de grootste ICT-systemen van dit moment, de OV-chipkaart, juist op die manier. Dat zegt iets.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten