Consumenten op internet onveiliger dan ze denken

© CIDimport

Consumenten op internet onveiliger dan ze denken

Geplaatst: 26 oktober 2006 - 11:10

Aangepast: 19 september 2022 - 12:51

Redactie ID.nl

Veel mensen denken op de hoogte te zijn van de risico's van internet, maar kennen de specifieke gevaren niet en nemen lang niet allemaal de maatregelen die daartegen nodig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daaruit komt ook naar voren dat de virusfilters van het merendeel van de grote internetproviders matig scoren.

Consumenten op internet onveiliger dan ze denken

Veel mensen denken op de hoogte te zijn van de risico's van internet, maar kennen de specifieke gevaren niet en nemen lang niet allemaal de maatregelen die daartegen nodig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daaruit komt ook naar voren dat de virusfilters van het merendeel van de grote internetproviders matig scoren. Consumenten zijn op internet dus kwetsbaarder dan ze denken. De bond stelt voor dat er snel veiligheidsnormen komen. Twee van de drie computergebruikers denken voldoende op de hoogte te zijn van de gevaren die op internet loeren. Maar vervolgens blijken zij niet te weten wat die bedreigingen inhouden en weet niet iedereen wat zij er tegen moeten doen. Dat is een verontrustende situatie, zeker omdat mensen zelf verantwoordelijk worden gesteld voor het regelen van hun veiligheid.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt verder dat internetproviders (behalve UPC) draadloze netwerken standaard onbeveiligd inschakelen, en zonder dat de gebruiker op het belang van beveiliging wordt gewezen. Zes van de tien onderzochte providers laten bovendien meer dan 1 op de 10 virusmails door. Dat is onacceptabel, want mensen verwachten veilig te zijn, maar zijn dat dus niet.

De gevolgen van digitale onveiligheid zijn groot. Maar liefst 62% van de Nederlandse computergebruikers heeft het afgelopen jaar een veiligheidsprobleem meegemaakt, variërend van een vastgelopen computer door spyware tot digitale beroving aan toe. Dat leidt voor consumenten tot kosten, privacyaantasting, dataverlies, veel gedoe en minder vertrouwen in digitaal zaken doen.

Voor consumenten is het tegenwoordig feitelijk niet meer mogelijk zich adequaat te beveiligen: het is te moeilijk, te veranderlijk en te dynamisch, te veel en te onbeheersbaar. Terwijl bedrijven op grond van bestaande wetgeving al verplicht zijn om veilige digitale producten en diensten te leveren.
De Consumentenbond vindt dat niet consumenten maar bedrijven voortaan de veiligheid moeten gaan regelen: bij producten en diensten zou de beveiliging standaard in moeten zitten. De industrie moet daarvoor zelf veiligheidsnormen opstellen; de overheid stelt bedrijven die zich daar niet aan houden aansprakelijk, zodat gedupeerden een compensatie kunnen krijgen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten