Eigen cloud in 5 stappen 2015-02-19T20:47:38

Dropon: Een privacyvriendelijk alternatief voor Facebook

Zorgeloos video's kijken met YouTube Kids

Eigen cloud in 5 stappen

Eigen cloud in 5 stappen

Zou het niet handig zijn als je als altijd toegang zou hebben tot je belangrijke bestanden en deze met collega’s, klanten, vrienden of anderen direct kunt delen? Installeer de allernieuwste versie van ownCloud op je hostingaccount, en je hebt voortaan de touwtjes helemaal zelf in handen!

Wil je met je notebook, pc, tablet of mobiel altijd toegang hebben tot je bestanden, dan kom je al snel uit bij een online opslagdienst als Dropbox of Google Drive. Jammer genoeg staan de servers van deze aanbieders vaak in landen waar men het wat minder nauw neemt met je privacy, waardoor bijvoorbeeld ook inlichtingendiensten mee kunnen kijken. Zelf als je niets te verbergen hebt, is dit toch geen prettig idee.

Alternatieven

Het alternatief is een eigen bestandsserver of NAS, maar die moet je dan wel zelf onderhouden. Kan dat niet anders? Jazeker, OwnCloud is een gratis en slim alternatief waarmee je op je eigen hostingaccount een platform creëert dat je overal en altijd toegang geeft tot je belangrijke foto’s, documenten en andere bestanden. En ook delen met anderen of synchroniseren met bijvoorbeeld notebook, mobiel gaat eenvoudig.

Inmiddels is versie 8 van OwnCloud verschenen met nog meer mogelijkheden. Ook kun je het uitbreiden met apps waardoor het ook te is gebruiken als agenda of het beheren van contactgegevens. Ben je zzp’er, ondernemer of zet je je in voor stichting of club, dan kan je door alles via ownCloud centraal te houden sneller schakelen. En het leuke is dat een voordelige hostingaccount met een SQL of SQLite database genoeg is om aan de slag te gaan. In 5 eenvoudige stappen heb je zelf je eigen cloud!

Stap 1. Downloaden

Ga naar de site van ownCloud en klik rechtsboven op de knop Download. Kies onder Install ownCloud Server voor Web Installer For shared hosts. Download in het venster dat verschijnt het bestand setup-owncloud.php en bewaar dit op je computer.

Stap 2. Upload het juiste bestand

Gebruik een ftp-programma zoals het gratis Filezilla om het bestand setup-owncloud.php naar je eigen hostingaccount te uploaden. In veel gevallen is dit de map www of http. Het bestand setup-owncloud.php kun je gewoon in de root neerzetten. Met andere woorden, je hoeft geen aparte map aan te maken. De inloggegevens van je ftp-account kun je in de meeste gevallen terugvinden in het dashboard van je hosting provider.

Stap 3. Start de installatie

Start nu je browser en type in de adresregel de locatie in van setup-owncloud.php. Als je de bovenstaande instructies goed hebt gevolgd, is dit: jouweigendomeinnaam.nl/setup-owncloud.php. Druk daarna op Enter om de ownCloud Setup Wizard te starten. Deze zal controleren of je hostingaccount aan de eisen voldoet en meteen alle benodigde bestanden downloaden en installeren. Klik op de knop Next om de installatie in gang te zetten. Tijdens de installatie wordt gevraagd in welke directory (map) ownCloud moet worden geïnstalleerd. Standaard staat hier owncloud ingevuld en het is het handigste om dit zo te houden. Hou er rekening mee dat de installatie enkele minuten kan duren.

Stap 4. Configureer ownCloud

Wanneer de installatie is afgerond krijg je een webpagina te zien met Succes. Wanneer je nu op Next drukt wordt je gevraagd om een Beheerdersaccount aan te maken. Vul als gebruikersnaam niet het standaard en voor hackers bekende ‘Admin’ in, maar kies iets anders. Bedenk een wachtwoord dat ook cijfers en speciale tekens bevat en moeilijk is te raden. Let op: in sommige gevallen is het noodzakelijk dat je zelf even de database moet instellen. Klik daarna op de knop Installatie afronden.

Stap 5. Aan de slag

Geleficiteerd, je komt nu voor het eerst in de ownCloud omgeving terecht. Hier kun je – via je browser – bestanden beheren, uploaden of downloaden en delen. Het is ook mogelijk om extra gebruikers aan te maken en deze rechten toe te kennen. Handig voor collega’s, klanten of mensen waarmee je in een club of stichting samenwerkt. Iedereen heeft toegang door even naar jouweigendomeinnaam.nl/owncloud/ te surfen en in te loggen.

Synchroniseren

Wil je op al je apparaten altijd automatisch je belangrijkste bestanden? Je kunt ze met notebook, pc of Mac synchroniseren met ownCloud. Daarvoor dien je op deze apparaten een speciale Desktop Client te installeren. Je vindt ze op de ownCloud downloadpagina. Hier staan ook links naar de apps voor Android en iOS zodat je ook op je mobiel altijd de juiste bestanden bij je hebt. Deze apps kosten net geen euro maar zijn onmisbaar voor wie het maximale uit ownCloud wil halen.

Tot slot

Wanneer je ownCloud een beetje ontdekt hebt, kun je het eventueel naar uitbreiden met allerlei handige apps zoals een takenlijst, agenda of adressenboek. Apps voeg je eenvoudig toe door linksboven in het menu te klikken en te kiezen voor +Apps. Het is een handige manier om ownCloud helemaal naar je hand te zetten.



Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van Mijndomein.nl. De redactie van Computer Idee was niet betrokken bij de totstandkoming van dit artikel.




Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord