Elektronica voor consumenten wordt steeds digitaler

© CIDimport

Elektronica voor consumenten wordt steeds digitaler

Geplaatst: 20 maart 2006 - 07:03

Aangepast: 19 september 2022 - 13:16

Redactie ID.nl

Lcd/plasma-schermen en mp3-spelers waren samen met digitale camera's de belangrijkste groeimarkten op de Nederlandse markt in 2005. Dat melden de FIAR (de vereniging van leveranciers van consumenten- elektronica) en GFK in een zojuist verschenen rapport. De opmars van digitale producten zet zich dit jaar voort.

Elektronica voor consumenten wordt steeds digitaler

Lcd/plasma-schermen en mp3-spelers waren samen met digitale camera's de belangrijkste groeimarkten op de Nederlandse markt in 2005. Dat melden de FIAR (de vereniging van leveranciers van consumenten- elektronica) en GFK in een zojuist verschenen rapport. De opmars van digitale producten zet zich dit jaar voort.

De Nederlandse markt van consumentenelektronica was in 2005 goed voor 2,5 miljard euro. Was in 2004 al een ‘digitalisering’ van consumentenelektronica merkbaar; in 2005 heeft dit zich nog eens duidelijk versterkt, aldus FIAR. Sterker nog: digitale apparaten vormen de ruggengraat van de verkopen in de markt.

Een belangrijke component daarbij is de harde schijf. Was die voorheen alleen bestemd voor computers, in de huidige consumentenelektronica komen ze inmiddels als opslagmedium voor in bijna alle producten zoals audiospelers (mp3), camcorders en digitale fotocamera's, harddiskrecorders (de vervanger van de videorecorder), autoradio's, navigatiesystemen en Media Centers.

De verwachte toename van de omzet en afzet van digitale producten zal in 2006 met name toe te schrijven zijn aan televisies, settopboxen (voor kabel en adsl) en digitale media spelers, zo verwacht FIAR. In de markt voor lcd- en plasmatelevisies is een verschuiving naar grotere beeldformaten zichtbaar. Met een omzetgroei van 65 procent en een omzetaandeel in de totale consumentenelektronicamarkt van 25 procent zijn de platte (ondiepe kasten) televisies absolute succesproducten. In 2005 namen HD (Ready)-schermen al 37 procent van de waarde voor hun rekening. In verband met het WK introduceren dit jaar steeds meer merken platte grootbeeldtelevisies. Het Japanse bedrijf JVC onthulde vrijdag in Nederland zelfs de grootste lcd-tv tot nu toe met een kijkoppervlak van 178 centimeter.

De verwachting dat veel Nederlandse huishoudens ook een harddiskrecorder of dvd-recorder gaan aanschaffen. Deze vervanger van de videorecorder zal ook aan de significante marktgroei bijdragen.

De markt voor de digitale draagbare audio speler, beter bekend als Mp3-speler, is in 2005 volwassen geworden. De markt groeide met 56 procent in verkochte aantallen. Spelers met een hoge opslagcapaciteit (onder andere met harddisk) konden rekenen op een bovengemiddelde belangstelling.

Bron: Emerce

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten