Facebook en Google treden op tegen nepnieuws

© CIDimport

Facebook en Google treden op tegen nepnieuws

Geplaatst: 16 november 2016 - 12:42

Aangepast: 26 augustus 2022 - 18:42

Redactie ID.nl

Google en Facebook ondernemen beide stappen om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Dergelijke satire zou mede hebben bijgedragen aan de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezing.

Beide techbedrijven willen satirische websites raken waar dit het meeste pijn doet: in de portemonnee. Zo gaat Google deze sites verbieden om geld te verdienen via Google's advertentienetwerk AdSense. Facebook kiest voor dezelfde aanpak met zijn eigen advertentiebeleid, schrijft persbureau Reuters.

De ontwikkelingen betekenen niet dat nepnieuws automatisch minder gaat opduiken op sociale media. Maar het zou wel kunnen betekenen dat de mensen die de berichten verzinnen, minder reden hebben om daar tijd en moeite in te steken.

Lees ook: Hoe ga je om met breaking news op social media?

'Kleine rol'

Facebook-baas Mark Zuckerberg zei eerder dat nepberichten nauwelijks een rol speelden bij de verkiezing van Donald Trump, maar intern zou er wel verder onderzoek naar worden gedaan. Veel mensen halen hun nieuws tegenwoordig nu eenmaal van Facebook, waar niet altijd duidelijk is of je te maken hebt met de waarheid.

Ondertussen hebben Nederlandse studenten een plugin ontwikkeld voor Chrome, die daadwerkelijk nepnieuws kan filteren. Lees daar meer over bij onze collega's van Computer Totaal.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten