Facebook test melding bij delen van ongelezen nieuwsberichten

© CIDimport

Facebook test melding bij delen van ongelezen nieuwsberichten

Geplaatst: 12 mei 2021 - 06:22

Aangepast: 29 augustus 2022 - 15:24

Redactie ID.nl

Om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan, test Facebook een melding die tevoorschijn komt zodra je een bericht al deelt met vrienden en familie voordat je de inhoud zelf hebt gelezen. Twitter introduceerde vorig jaar een soortgelijk concept.

Veel nieuwssites delen hun berichten ook op Facebook, met het idee dat mensen doorklikken om het hele verhaal te lezen. Op Facebook zelf staat dan ook vaak slechts een kleine 'teaser', gecombineerd met een pakkende kop. Toch is dat voor veel Facebook-gebruikers al genoeg om zo'n bericht op hun eigen kanaal te delen, om het zo bij bekenden onder de aandacht te brengen. 

Facebook houdt op de achtergrond bij op welke artikelen je doorklikt. Daardoor kan het bedrijf in deze gevallen een melding tonen met de tekst: "Je staat op het punt een bericht te delen zonder het te openen, daardoor mis je wellicht belangrijke feiten". Met daaronder een knop om het volledige artikel toch te openen, of de Facebook-post alsnog te delen. 

Meer maatregelen

Dat zo'n extra handeling werkt om impulsief deelgedrag te beperken, ondervond Twitter eerder al. Eind vorig jaar kwam dit sociale netwerk met een soortgelijke pop-up, met als gevolg dat artikelen op dit sociale netwerk 40 procent vaker werden geopend. Facebook toont daarnaast ook al een poosje een 'weet je het zeker'-melding bij het delen van berichten die ouder zijn dan drie maanden.  

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten