© CIDimport

Facebook verovert Nederland

Geplaatst: 24 september 2009 - 06:09

Aangepast: 27 augustus 2022 - 14:19

Redactie ID.nl

Volgens onderzoeksbureau Multiscope is Facebook bezig aan een behoorlijke opmars in Nederland. Zo bezochten in de week van 7 september maar liefst 3,6 miljoen Nederlanders de website. De eerste keer dat Facebook.com een vermelding kreeg in top 50 van best bezochte sites per week was in de week van 23 maart.

Volgens onderzoeksbureau Multiscope is Facebook bezig aan een behoorlijke opmars in Nederland. Zo bezochten in de week van 7 september maar liefst 3,6 miljoen Nederlanders de website.

De eerste keer dat Facebook.com een vermelding kreeg in top 50 van best bezochte sites per week was in de week van 23 maart. Toen met een bereik van 13%, dit percentage steeg in de afgelopen 24 weken naar 28%, wat ook resulteerde in een stijging van positie 38 naar 13 in de week van 7 september. Uit de maandcijfers is af te leiden dat, gemeten naar totale surftijd, Facebook inmiddels de nummer 9 site van Nederland is met een gemiddelde sessielengte van 402 seconden en een totale surftijd van 5.948.260 uur.

Vergeleken met de nummer één sociale netwerk site in Nederland, Hyves, scoort Facebook op diverse vlakken nog minder. Hyves is na Google de best bezochte website van Nederland met een stabiel bereik van 50% per week en 6,4 miljoen unieke bezoekers in de week van 7 september. Ook het profiel van de bezoekers van Facebook verschilt duidelijk van de gemiddelde Hyves-bezoeker. Zo zijn er relatief meer mannen op Facebook te vinden. Daarnaast zijn ook hoger opgeleiden relatief meer vertegenwoordigd op Facebook dan op Hyves.

Facebook gaf onlangs aan wereldwijd zo'n 300 miljoen leden te hebben en inmiddels winst te maken. Dat de Amerikanen nu ook voet aan de grond in Nederland krijgen is het resultaat van hun internationale positie. Waar Hyves vooral een Nederlandse speler is, zullen internationale contacten die bijvoorbeeld tijdens vakanties ontstaan, sneller via Facebook verlopen.

Een andere netwerk site die de afgelopen maanden snel steeg is LinkedIn.com. Deze zakelijke netwerksite bereikte in augustus 2,2 miljoen Nederlandse bezoekers terwijl hier in januari 2009 nog 1,5 miljoen unieke bezoekers zijn gemeten. Ook de microblog service Twitter.com is een snelle stijger. In januari van dit jaar trok deze site 450.000 unieke bezoekers, een groot verschil ten opzichte van de in augustus gemeten 2,3 miljoen bezoekers.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten