Gaat WhatsApp echt advertenties tonen?

© CIDimport

Gaat WhatsApp echt advertenties tonen?

Geplaatst: 25 augustus 2016 - 10:20

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:16

Redactie ID.nl

WhatsApp verandert zijn privacyvoorwaarden, "om meer bedrijven tot de dienst toe te kunnen laten". Dat betekent in theorie dat je reclame- en marketingberichtjes van bedrijven kunt ontvangen op WhatsApp. Wacht, wat? Dat zou WhatsApp toch niet gaan doen? Hoe zit dat precies? Tijd voor wat uitleg.

Wat verandert er precies?

WhatsApp heeft zijn Algemene Voorwaarden veranderd. Als je zin hebt om door het lange juridische document heen te lezen, kun je dat hier doen. Het is de eerste keer in 4 jaar dat WhatsApp zijn privacybeleid verandert: De vorige keer was in 2012. Je kunt ook de oude voorwaarden nog lezen, om die te vergelijken met de eerste. Dat kan hier.

In het kort komt het erop neer dat WhatsApp zijn voorwaarden verandert "om bedrijven meer toegang te geven tot WhatsApp". Dat betekent dat straks ook bedrijven je berichten mogen sturen op WhatsApp.

WhatsApp wil al langer bedrijven toegang geven tot de app

Dat komt niet helemaal onverwacht. WhatsApp maakte eerder dit jaar al bekend dat het bedrijven meer mogelijkheden wil bieden om 'in contact te komen met klanten'. Daarmee doelt WhatsApp vooral op bedrijven die hun klantenservice via WhatsApp willen bieden, of er nieuwsbrieven mee willen versturen. Er zijn al een aantal bedrijven die dat nu al doen, zoals de KLM of Coolblue.

Het probleem is dat WhatsApp het nu officieel niet toelaat voor bedrijven om klantenservice te voeren, waardoor de bedrijven dat met zelfgemaakte tools moeten doen. Om dat in de toekomst toch mogelijk te maken, moeten eerst de voorwaarden worden bijgewerkt.

Toen WhatsApp begin 2014 werd overgenomen door Facebook, waren veel gebruikers bang voor wat er met hun gegevens zou gebeuren. Facebook staat erom bekend tot in details alles van zijn gebruikers te weten, en dan is het geen fijn idee dat je persoonlijke chats zouden worden gebruikt voor het tonen van advertenties. Dat gebeurt gelukkig nog steeds niet.

Wat wil WhatsApp dan wel?

Het verdienmodel van WhatsApp is lang onduidelijk geweest, tot een paar maanden geleden. De dienst kondigde toen aan dat het helemaal geen geld meer zou vragen voor de app, maar dat het helemaal gratis zou worden voor iedereen. WhatsApp verklaarde toen dat het bedrijfsleven het nieuwe verdienmodel zou worden. Dezelfde bedrijven als KLM en Coolblue zouden in de nabije toekomst geld moeten betalen om WhatsApp in te zetten voor klantenservice.

Wat betekent dat in de praktijk?

In de eerste plaats gaat het om berichten die belangrijk of handig zijn voor gebruikers. Zo kan KLM je je boarding pass via WhatsApp sturen, of stuurt Coolblue je de track and trace van je pakketje via WhatsApp. Nuttige informatie dus.

Er staat echter ook een dubieus zinnetje in de nieuwe voorwaarden:

Gaat WhatsApp echt advertenties tonen?-15986352

© CIDimport



Dat klinkt al een stuk minder nuttig - zeker als je bedenkt dat WhatsApp onderdeel is van marketingbedrijf Facebook...

WhatsApp kan zelf de inhoud van je berichten niet lezen, vanwege de nieuwe versleuteling die het vorig jaar invoerde. In tegenstelling tot bij Facebook kan de dienst dus geen advertenties sturen op basis van waar je over chat. Het is wel mogelijk dat bijvoorbeeld KLM je een aanbieding stuurt voor een goedkope vlucht, nadat je eerder met ze in contact bent geweest.

Of dat ook echt gaat gebeuren, is maar de vraag. Daarover wil WhatsApp geen uitspraken doen, en het is eigenlijk ook te vroeg voor zulke speculatie. Het uitbreiden van de Algemene Voorwaarden is de eerste stap - hoe bedrijven daar nu mee omgaan, is de volgende.

Gaat WhatsApp nog meer data delen?

WhatsApp gaat meer data delen met Facebook

De voorwaarden doen nog meer: Het wordt mogelijk om meer data met Facebook uit te wisselen. Daarbij gaat het wederom niet om chats (want die zijn versleuteld en dus onleesbaar), maar wel om bijvoorbeeld met welke bedrijven je chat en hoe vaak je WhatsApp gebruikt. Ook wordt je telefoonnummer naar Facebook doorgestuurd.

Die informatie wordt op twee manieren gebruikt. Aan de ene kant is het bedoeld "om je relevantere advertenties te tonen" (zodat je bijvoorbeeld advertenties van vluchten van KLM ziet als je daarmee chat. Aan de andere kant wordt de informatie gebruikt "om spam tegen te gaan en de infrastructuur te optimaliseren." Je kunt ervoor kiezen de data niet te laten gebruiken voor advertenties (via deze opt-out), maar je kunt niet voorkomen dat de data alsnog wordt doorgestuurd naar Facebook.

Hey wacht even, zou WhatsApp dat niet "nooit gaan doen"?

Dat klopt. Toen WhatsApp werd overgenomen lieten oprichter Jan Koum en Facebook-baas Mark Zuckerberg nog weten dat "er absoluut niets zou veranderen", en dat er geen advertenties in WhatsApp terecht komen. "Onze fundamentele waarden veranderen niet. Onze principes veranderen ook niet", stond in een verklaring te lezen. "Je kan erop vertrouwen dat je niet gestoord zal worden door advertenties", voegt Koum daaraan toe. "Als samenwerken met Facebook zou betekenen dat we die waarden moesten veranderen, zouden we het niet hebben gedaan."

Er kan veel veranderen na 2,5 jaar en 14 miljard euro...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten