Geld verdienen een ‘niet zo fris’ spelletje?

© CIDimport

Geld verdienen een ‘niet zo fris’ spelletje?

Geplaatst: 29 januari 2015 - 16:36

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:29

Redactie ID.nl

Stel je bent een ontwikkelaar van games. Je mag zelf een fantastisch spel bedenken en helemaal uitwerken naar jouw ideeën. We gaan er even vanuit dat je daar de juiste talenten voor in huis hebt. Er is slechts één voorwaarde: giet de game in het freemium-model. Dus: een deel van het spel mag de gamer gratis spelen en een deel niet. Want de uitgever moet er natuurlijk wel wat aan kunnen verdienen. Verder mag je helemaal los gaan. Ga jij de uitdaging aan?

Veel game ontwikkelaars zullen zich nu toch even achter hun oren krabben. Want tja, hoe kun je helemaal los gaan en al je creativiteit botvieren als je gevangen zit in een business model? Dat is het dilemma waar veel echte game ontwikkelaars zich over bogen tijdens de laatste bijeenkomst van Casual Connect in Belgrado. Tijdens dit jaarlijks gehouden congres ontmoeten spelontwikkelaars vanuit de hele wereld elkaar om elkaar te inspireren en de laatste trends en ontwikkelingen te vernemen.
 
Voor het freemium model was het voor een ontwikkelaar eenvoudiger. Ontwikkel een game en stop daarin alles wat je hebt aan creativiteit en technische mogelijkheden, breng dit op te markt via een deal met een uitgever die hierna de marketing en distributie naar de retail verzorgt. Games downloaden stond nog in de kinderschoenen omdat internet niet snel genoeg was. Als ontwikkelaar zelf games uitgeven gebeurde niet, de ontwikkelaar kon zich richten op het maken van de game, en zaken als verkoop, marketing en distributie werden gedaan door de uitgever. Na ontvangst van een voorschot door de uitgever, kon de ontwikkelaar weer verder met het volgende project.

Candy Crush

Waarom is freemium voor deze ontwikkelaars zo’n probleem? Door de komst van smart phones worden games steeds toegankelijker en ook steeds vaker gratis te downloaden. Aanvankelijk kon je tijdelijk gratis spelen maar tegenwoordig zijn games vaak helemaal gratis. Toch kost het ontwikkelen, distribueren en vermarkten van deze games natuurlijk nog steeds geld. Veel geld, dat de uitgever natuurlijk wel graag willen terugverdienen. Het ei van Columbus is het freemium-model: je mag gratis spelen, maar om verder te kunnen in een spel of om sneller te kunnen spelen, moet je ‘coins’ aanschaffen, een soort  ‘virtueel geld.’ Je kent vast wel het bekendste voorbeeld van zo’n spel: Candy Crush. Een enorm succes, maar we hebben natuurlijk niet allemaal het geluk ‘de jackpot’ te winnen zoals de makers van dit spel.

Geld verdienen inbouwen

Dat betekent dat ontwikkelaars het verdienen van geld al moeten ‘inbouwen’ in hun spel. Velen ervaren dit als een aantasting van hun creativiteit. Ze willen zich niet bezighouden met geld verdienen, dat is iets voor de uitgever. Tijdens de laatste Casual Connect in Belgrado werd deze aflevering van South Park getoond, waarin dit dilemma duidelijk wordt.

Next level

De discussie was heftig. Maar het is wel een dilemma van deze tijd dat zich natuurlijk niet alleen beperkt tot games. Denk aan de discussies over auteursrechten bij het digitaal maken van content door uitgevers of door nieuwe initiatieven zoals de ‘online knipselkrant’ Blendle. En wat te denken van Pirate Bay en Popcorn Time? Jij wil natuurlijk ook het liefst zo veel mogelijk gratis spelen. Stel dat jij game ontwikkelaar was, hoe zou jij dat oplossen? Er moet toch brood op de plank komen…. Of je het leuk vindt of niet, deze marktontwikkelingen zijn een gegeven. Dus je kunt er beter maar wat mee doen. Een nieuwe uitdaging… zie het als een game ontwikkeling: next level!

Dit artikel wordt je aangeboden door Denda Games

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten