Google geeft meer controle over achtervolgende reclame

© CIDimport

Google geeft meer controle over achtervolgende reclame

Geplaatst: 26 januari 2018 - 08:09

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:16

Redactie ID.nl

Advertenties die je op iedere website achtervolgen, veel internetgebruikers vinden ze hinderlijk. Google geeft je spoedig meer controle over dit soort reclame.

Het is een bekend scenario. Je hebt een keertje gezocht naar een nieuwe koptelefoon, en daarna zie je op veel websites koptelefoon-advertenties verschijnen. En zo geldt dat voor veel meer producten. Google noemt ze 'reminder-ads'; adverteerders herinneren je aan de koopjes die je misschien misloopt, om je over te halen toch iets aan te schaffen.

Wil je liever niet dat dit soort reclame telkens opnieuw de kop opsteekt, dan kun je ze voortaan maximaal 90 dagen stopzetten. Volgens Google is daarvoor gekozen omdat advertentie-campagnes meestal toch niet langer lopen. Er komt hiervoor snel een optie in het advertentie-instellingenscherm van je Google-account

Op ieder apparaat

De nieuwe optie geldt alleen voor Google-advertenties en dus niet voor reclame van andere partijen. Zodra je de aanpassingen hebt gedaan, gelden ze zowel op je pc als op je smartphone, laptop of tablet. Zolang je althans op die apparaten ingelogd bent met hetzelfde Google-account.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten