Google verwerkt persoonlijke gegevens van gebruikers in advertenties

© CIDimport

Google verwerkt persoonlijke gegevens van gebruikers in advertenties

Geplaatst: 14 oktober 2013 - 10:01

Aangepast: 27 augustus 2022 - 03:06

Redactie ID.nl

Wie internetdiensten van zoekmachinegigant Google gebruikt, kan zichzelf binnenkort terug gaan zien in de advertenties van het bedrijf. Google heeft zijn gebruikersvoorwaarden aangepast waardoor aanbevelingen van gebruikers, inclusief hun gebruikersnaam en foto, opgenomen kunnen worden in online reclames.

De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Google, die op 11 november ingaan, stellen dat er geen aanbevelingen worden geplaatst van Google-gebruikers onder de achttien jaar. Ook gebruikers die hebben aangegeven dat hun +1’s (Google’s variant op ‘likes’) niet gedeeld mogen worden met vrienden zullen zichzelf nooit terugzien in een online advertentie. Wanneer je als gebruiker van Google + ingesteld hebt dat opmerkingen alleen aan een bepaalde Cirkel getoond mogen worden, zullen de gepersonaliseerde advertenties ook alleen in die Cirkel verschijnen.

Net als Facebook, maar dan anders

Het publiceren van aanbevelingen van vrienden binnen een sociaal netwerk is niet nieuw. Google +-concurrent Facebook gebruikt deze methode al langer, bijvoorbeeld door aan te geven welke vrienden een bepaald bedrijf of bepaalde dienst leuk vinden. Facebook geeft gebruikers echter wel de mogelijkheid om af te zien van deelname aan deze dienst. Google + doet dit vooralsnog niet. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten