Het dagelijkse humeur van internet

© CIDimport

Het dagelijkse humeur van internet

Geplaatst: 5 april 2006 - 05:04

Aangepast: 19 september 2022 - 13:13

Redactie ID.nl

Onderzoeker Maarten de Rijke, verbonden aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, heeft een nieuw programma ontwikkeld dat belangrijke veranderingen in stemmingspatronen op internet opspoort en verklaart. MoodViews is een verzameling tools die het humeur van webloggers tijdens het schrijven van hun bericht in kaart brengen.

Het dagelijkse humeur van internet

Onderzoeker Maarten de Rijke, verbonden aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, heeft een nieuw programma ontwikkeld dat belangrijke veranderingen in stemmingspatronen op internet opspoort en verklaart. MoodViews is een verzameling tools die het humeur van webloggers tijdens het schrijven van hun bericht in kaart brengen.

Er verschijnen steeds meer internetdagboeken oftewel blogs op het internet. De meningen en ervaringen van tientallen miljoenen mensen zijn dagelijks te volgen. Onderzoekers verbonden aan het project 'Computing with Meaning' denken dat niet-inhoudelijke aspecten van blogs, zoals stemmingen, een belangrijke rol spelen bij het bepalen wat mensen lezen en bekijken. Daarom hebben ze MoodViews ontwikkeld. MoodViews volgt stemmingen van twee miljoen webloggers over de hele wereld. Per dag halen de programma's ongeveer 150.000 blogberichten op.

Op dit moment bestaat MoodViews uit drie onderdelen. De

Moodgrapher houdt de globale stemming van bloggers in de gaten. Deze gegevens worden omgezet in overzichtsgrafieken. De Moodteller gebruikt taaltechnologie om de stemming op het web te voorspellen. Het nieuwste onderdeel Moodsignals stelt ongewone pieken in stemmingsniveau's vast. Daarna gebruikt het zoekmachinetechnologie om een verklaring van deze stemmingswisselingen te vinden.

Er zijn nog verschillende onderdelen van MoodViews in ontwikkeling. Zo gaat deze zomer Moodspotter

in de lucht. Dit instrument zal stemmingen die geassocieerd worden met bepaalde personen, locaties of producten kunnen zoeken.

Computer Idee nam de proef op de som en stelde via MoodViews een grafiekje op voor het gevoel 'happy'. In de grafiek, waarin gegevens van de laatste tien dagen evrwerkt zijn, was duidelijk te zien dat men zich op vrijdag - met het weekend in zicht - gelukkiger voelde dan op maandag en dinsdag. Behalve naar happy worden overigens nog vele tientallen andere moods gepeild.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten