Hoe het online shoppen veranderde in 2009

© CIDimport

Hoe het online shoppen veranderde in 2009

Geplaatst: 30 december 2009 - 07:12

Aangepast: 17 november 2022 - 08:38

Redactie ID.nl

Dat we met z'n allen het winkelen via internet hebben ontdekt is wel bewezen in de afgelopen sneeuwperiode. Massaal werden de kerstkadeautjes, toen we niet meer zo makkelijk de deur uitkonden online bestelt.

Dat we met z'n allen het winkelen via internet hebben ontdekt is wel bewezen in de afgelopen sneeuwperiode. Massaal werden de kerstkadeautjes, toen we niet meer zo makkelijk de deur uitkonden online bestelt. De grote online webshops hebben het geweten.

Marktonderzoeker InSites Consulting heeft een onderzoek gedaan naar ons online koopgedrag in samenwerking met een Europees onderzoeksbureau IAB Europa in 16 Europese landen. De onderzoeksgegevens zijn verzameld gedurende de maanden juni en juli 2009.

Zo gaat 90% van de Europese internetgebruikers wekelijks online op zoek naar informatie. Meer dan 4 op de 10 consumenten gaan op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingen door specialisten of van gebruikers. Ook is het web het platform voor een levendige één op één-economie geworden: een derde van  de Europese internetgebruikers heeft al eens iets aan een ander verkocht via zoeksites of veilingsites.

Van de 90% internetgebruikers die wekelijks online informatie zoeken doet 60% het zelfs dagelijks. Het meest zoekt men naar informatie over hobby's, persoonlijke interesses en algemeen nieuws. Ook wordt er vaak informatie gezocht over producten, diensten en merken in het algemeen.

Zoekmachines spelen in het aankoopproces een belangrijke rol. Wel zijn surfers ongeduldig. Ze willen niet door meerdere pagina's met zoekresultaten bladeren. Ze verwachten dat de meest relevante zoekresultaten boven  in de lijst te vinden zijn. Zo houdt 41 % het al na de eerste 10 resultaten voor gezien en 7 op de 10 geeft het op na het bekijken van 20 zoekresultaten.

Ook hebben discussies via de sociale netwerken steeds meer invloed op het koopgedrag van de internetters. Door het enorme aantal websites met consumentenbeoordelingen kan men alternatieve producten heel goed tegen elkaar afwegen voor de aankoop.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten