Ideal makkelijk, maar nog niet heel erg ingeburgerd

© CIDimport

Ideal makkelijk, maar nog niet heel erg ingeburgerd

Geplaatst: 13 juli 2006 - 16:07

Aangepast: 19 september 2022 - 13:01

Redactie ID.nl

Online aankopen afrekenen lijkt iets gemakkelijker geworden dankzij de introductie van nieuwe online betaalmethoden zoals iDEAL - een systeem waarbij de koper afrekent bij zijn eigen online bank, alsof hij gewoon aan het internet-bankieren is.

Ideal makkelijk, maar nog niet heel erg ingeburgerd

Online aankopen afrekenen lijkt iets gemakkelijker geworden dankzij de introductie van nieuwe online betaalmethoden zoals iDEAL - een systeem waarbij de koper afrekent bij zijn eigen online bank, alsof hij gewoon aan het internet-bankieren is. Toch wordt het nog niet op heel grote schaal gebruikt.

De consument rekent nog voornamelijk af op andere manieren, zoals met een acceptgiro (25% betaling van tevoren, 56% betaling na levering), met een overschrijving via internetbankieren (47%) of met behulp van het opgeven van creditcardgegevens (25%). Dit blijkt uit een landelijk door Millward Brown.


Wie snel zijn online aankopen wil afrekenen, was tot de komst van iDEAL vooral aangewezen op de creditcard. Hiermee vielen vooral de jongeren buiten de boot, want die beschikken meestal niet over een creditcard. Sterker nog: jongeren onder de 18 jaar mogen überhaupt nog geen creditcard gebruiken. Met de betaalmethode iDEAL moet daar nu verandering in komen.

Toch maakt op dit moment slechts 14% van de Nederlanders gebruik van deze  betaalmethode - terwijl toch bijna 40% aangeeft zelfs meer te willen kopen via internet als ze sneller en gemakkelijker online kunnen betalen, bijvoorbeeld via hun pinpas. Kortom, de interesse om te betalen via nieuwe betaalmethoden is er wel, maar de consument is blijkbaar nog niet voldoende bekend met de beschikbare mogelijkheden op het web...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten