Internet en het kiezen van nieuwe energie-leverancier

© CIDimport

Internet en het kiezen van nieuwe energie-leverancier

Geplaatst: 6 maart 2006 - 09:03

Aangepast: 19 september 2022 - 12:41

Redactie ID.nl

1,2 miljoen Nederlandse internetters veranderden vorig jaar van leverancier van gas of elektriciteit. Bijna een half miljoen (2 op 5) hiervan deed een beroep op het internet bij de keuze van een nieuwe leverancier. Dat blijkt uit een onderzoek van het online marktonderzoeks-bureau InSites Consulting.

Internet en het kiezen van nieuwe energie-leverancier

1,2 miljoen Nederlandse internetters veranderden vorig jaar van leverancier van gas of elektriciteit. Bijna een half miljoen (2 op 5) hiervan deed een beroep op het internet bij de keuze van een nieuwe leverancier. Dat blijkt uit een onderzoek van het online marktonderzoeks-bureau InSites Consulting. Bijna 1 miljoen surfers in Nederland overweegt binnen de drie maanden van energieleverancier te veranderen. 82% weet nog niet bij wie ze een nieuw contract zullen afsluiten voor elektriciteit of gas. De studie toont aan dat consumenten het internet vooral gebruiken om algemene informatie te verzamelen over verschillende leveranciers (64% van de surfers) en hen in detail te vergelijken (67%). Eén op de drie surfers raadpleegt hiervoor onafhankelijke vergelijkingsites, of bezoekt sites van verschillende leveranciers. Zo blijkt dat na de switch van leverancier men niet alleen de website van de nieuwe leverancier heeft geconsulteerd (66%), maar ook de site van de oude leverancier (44%) of zelfs de site van nog een derde leverancier (34%). “Surfers gaan wel niet op zoek naar sites van leveranciers die men nog niet kent. Dit betekent dat de sites van Essent, Eneco en Nuon beduidend meer bezoekers tellen dan de webstek van andere leveranciers. Een goede website volstaat dus niet, een grote naambekendheid is dus een minimale voorwaarde om via het internet klanten te werven,“ aldus InSites Consulting.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten