Kaartje blijft populairst op Valentijnsdag

© CIDimport

Kaartje blijft populairst op Valentijnsdag

Geplaatst: 13 februari 2006 - 14:02

Aangepast: 29 augustus 2022 - 08:29

Redactie ID.nl

Bijna de helft van alle Nederlanders doet 'iets' ter gelegenheid van Valentijnsdag. Onder deze groep blijkt net als vorig jaar het kaartje de populairste attentie (49%), gevolgd door 'extra verwennen' (30%), een cadeau (26%), uit eten gaan (18%) en een bos bloemen (15%). Dat mannen eerder een bos bloemen geven dan vrouwen wisten we al (23%versus 9%).

Bijna de helft van alle Nederlanders doet 'iets' ter gelegenheid van Valentijnsdag. Onder deze groep blijkt net als vorig jaar het kaartje de populairste attentie (49%), gevolgd door 'extra verwennen' (30%), een cadeau (26%), uit eten gaan (18%) en een bos bloemen (15%). Dat mannen eerder een bos bloemen geven dan vrouwen wisten we al (23%versus 9%). Opvallend is dat vrouwen vaker hun geliefde mee uit eten nemen(24% versus 10%). Greetz.nl, een online wenskaartenservice, liet dit onderzoek uitvoeren onder 350 Nederlanders in samenwerking met TNS-NIPO en maakte tevens gebruik van haar eigen gegevens over het online versturen van echte wenskaarten.

Wie dacht dat de dag van de liefde vooral is voorbehouden aan singles, heeft het mis. Het kaartje wordt in 58% van de gevallen gestuurd naar de partner. Op gedeelde tweede plaats staan een familielid en een vriend of kennis met respectievelijk 29% en 26%. Slechts één op de vijf durft de Valentijnskaart te sturen naar een (geheime) liefde die geen partner is.

Dit jaar kochten steeds meer mensen hun Valentijnskaart via internet. Bij Greetz steeg de aankoop hiervan met bijna 50% ten opzichte van 2005 en 120% ten opzichte van een normale dag. Gemak dient de man lijkt hierbij op te gaan, want op internet heeft ruim één op de vijf van de Valentijnskaarten een mannelijke afzender (tegen 17% in de winkel). Dit blijkt uit de gebruikersaantallen die Greetz.nl speciaal voor Valentijnsdag heeft bekeken.
Ook blijkt dat bij Greetz dat mannen die hun Valentijnskaart via internet kopen en versturen, meer gebruikmaken van eigen foto's. Zo kiest 53% van de mannen eigen fotobestanden in plaats van een bestaand beeld uit de collectie, versus 42% bij de vrouwen. Vrouwen blijken echter meer aandacht te besteden aan de creatieve mogelijkheden: zij gebruiken vaker verschillende kleuren en kaders, terwijl mannen zich eerder beperken tot de basics.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten