© CIDimport

Louis CK web-special succes

Geplaatst: 14 december 2011 - 07:32

Aangepast: 27 augustus 2022 - 07:46

Redactie ID.nl

De Amerikaanse komiek Louis CK heeft zijn comedy-show als een soort van test voor $5 op internet aangeboden, zonder enige vorm van DRM, en hoopte daarmee tegemoet te komen aan de wensen van de digitale consument. En dat lijkt gelukt te zijn want in slechts 4 dagen zette hij een half miljoen dollar om met de video van zijn show.

Louis CK is een bekende Amerikaanse komiek en heeft zijn eigen show en is ontzettend populair. De komiek zette voor $32.000 een website op en betaalde $170.000 aan productiekosten voor de video. Waar de huidige gedachte onder contentaanbieders nog steeds is dat je de content vol DRM moet gooien, wil Louis CK daar niets van hebben en wil hij dat zijn fans zonder beperkingen zijn show op welk afspeelmedium dan ook kunnen bekijken. Sommige bezoekers geven aan gewoon voor de show te betalen puur om het feit dat Louis CK het DRM-vrij aanbiedt.

Fans verdienen meer

Voor Louis CK zelf lijkt dit financieel nog niet de beste oplossing, aangezien hij aangeeft dat de $200.000 winst die hij nu heeft gemaakt, minder is dan wat hij door een studio betaald had gekregen wanneer hij de rechten had verkocht. Maar, voegt hij eraan toe, dan zou een fan wel $20 moeten betalen voor de video die vol DRM zou zitten en waarbij je je persoonlijk gegevens zou moeten opgeven i.p.v. de $5 die hij nu voor de video rekent. Daarbij komt dat hij ook vermoedt dat een studio geen haast zou maken met het internationaal beschikbaar maken van de content.

Content zonder DRM toch financieel succesvol

Verwacht wordt dat de show aan het eind van de week wel een miljoen dollar zal hebben omgezet en hopelijk is dit dan ook voor andere distributeurs van content een stimulans om zich niet vast te klampen aan DRM. De angst dat mensen zelfs de $5 niet willen betalen en een piratenversie downloaden heeft de komiek niet. Hij concludeert dat als er al veel gekopieerde versies in omloop zijn, dat het er dan niet heel veel zijn en dat het gros van zijn fans er gewoon voor hebben betaald. 

Een bekende scene van Louis CK uit een eerdere show over mobiele telefonie en vliegreizen:

[Via: Venturebeat]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten