Maar 1 procent van de mensen luistert naar podcasts

© CIDimport

Maar 1 procent van de mensen luistert naar podcasts

Geplaatst: 7 april 2006 - 06:04

Aangepast: 19 september 2022 - 13:13

Redactie ID.nl

Forrester Research heeft de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar podcasts en de mensen die ernaar luisteren. De resultaten zijn alleen beschikbaar voor klanten van Forrester maar een aantal conclusies zijn prijsgegeven. De meest opzienbarende conclusie is dat er amper mensen naar podcasts luisteren. De meeste ondervraagde mensen wisten wel wat podcasts zijn.

Maar 1 procent van de mensen luistert naar podcasts

Forrester Research heeft de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar podcasts en de mensen die ernaar luisteren. De resultaten zijn alleen beschikbaar voor klanten van Forrester maar een aantal conclusies zijn prijsgegeven. De meest opzienbarende conclusie is dat er amper mensen naar podcasts luisteren. De meeste ondervraagde mensen wisten wel wat podcasts zijn. Zeer weinig mensen hebben echter actief gebruik gemaakt van podcastst. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 25 procent van de respondenten geïnteresseerd was in podcasts, maar dat maar één procent van hen daadwerkelijk podcasts heeft gedownload en ernaar heeft geluisterd. Het onderzoek concludeert dat het op dit moment weinig zin heeft om originele content voor podcasts te maken omdat het veel moeite is voor weinig luisteraars.

De toekomst van podcasting ziet er iets rooskleuriger uit. Forrester verwacht dat in de komende vier jaar het aantal huishoudens in de VS dat naar podcasts luistert stijgt van 700.000 naar 12,3 miljoen. Deze groei zal waarschijnlijk zorgen voor een toename in het aantal mensen dat daadwerkelijk luistert naar podcasts. 

In maart concludeerde Leon van Bokhorst, oprichter van Podfeed.nl, dat podcasting in Nederland zo dood is als een pier. Als factoren die het podcasten de das om zouden hebben gedaan, noemt Bokhorst: fragmentatie in aanbod, sterk individualisme, gebrek aan creativiteit en premature goudkoorts.

Brenno de Winter, van de podcast ICT Roddels, denkt dat de eerste "podcastgolf" voorbij is, maar dat de belangstelling zal blijven toenemen. Bedrijven en omroeporganisaties gaan steeds intensiever met podcasting aan de slag. "Het is allesbehalve dood en biedt potentie voor groei. Wanneer en hoe weet ik niet. Maar soms is het belangrijker dat je met iets bezig bent dan dat je de wereld veroverd. Het doel is gewoon lekker podcasten, het mensen naar de zin maken en vooral zelf lol hebben."


Bron: Forrester Research Blog

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten