Meer winkels bezoeken dankzij e-shoppen

© CIDimport

Meer winkels bezoeken dankzij e-shoppen

Geplaatst: 10 mei 2006 - 11:05

Aangepast: 19 september 2022 - 13:09

Redactie ID.nl

Shoppen via internet en winkelbezoek beïnvloeden elkaar positief. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Zowel winkeliers als consumenten profiteren van de nieuwe mogelijkheden tot zaken doen en winkelen via internet. Dat concluderen Sendy Farag en Jesse Weltevreden.

Meer winkels bezoeken dankzij e-shoppen

Shoppen via internet en winkelbezoek beïnvloeden elkaar positief. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Zowel winkeliers als consumenten profiteren van de nieuwe mogelijkheden tot zaken doen en winkelen via internet. Dat concluderen Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Zij promoveren deze maand beiden met een onderzoek over winkelen via internet aan de Faculteit Geowetenschappen. Sendy Farag onderzocht welke consumenten vaak via internet winkelen en hoe dit samenhangt met hun winkelbezoek. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek lijkt juist te worden gestimuleerd door online shoppen. Andersom wordt online shoppen ook gestimuleerd door winkels te bezoeken. Het blijkt ook dat mannen vaker via internet winkelen dan vrouwen en andere typen producten kopen, zoals computersoftware. Vrouwen kopen vaak kleding online.

Jesse Weltevreden onderzocht de gevolgen van internet voor de detailhandel in Nederlandse binnensteden. Internet heeft volgens de onderzoeker tot op heden nog maar weinig nadelige gevolgen gehad voor de detailhandel in binnensteden. Zo’n tachtig procent van de internetgebruikers bezoekt de binnenstad niet minder vaak en doet hier ook niet minder aankopen ten gevolge van online winkelen. Het internet wordt al wel veel als informatiekanaal gebruikt voordat consumenten in de binnenstad aankopen doen. Het omgekeerde proces, waarbij men zich eerst in de binnenstad oriënteert om vervolgens op internet te kopen, komt ook vaak voor.

Veel internetgebruikers geven aan minder tijd kwijt te zijn aan winkelen in de binnenstad en zijn dankzij internet prijsbewuster geworden. Ruim 80% van de winkelketens in de binnenstad heeft tegenwoordig een website, tegenover 44% van de zelfstandige winkeliers. Het hebben van een website heeft voornamelijk positieve effecten op de prestaties van winkeliers, zoals meer klanten in de winkel(s), een verbeterde relatie met de klant, een verbeterde concurrentiepositie en omzetstijging.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten