Merendeel populaire apps heeft abonnementsvorm

© CIDimport

Merendeel populaire apps heeft abonnementsvorm

Geplaatst: 16 oktober 2020 - 06:33

Aangepast: 29 augustus 2022 - 16:00

Redactie ID.nl

Veel apps hebben een abonnementsvorm als verdienmodel. Hoeveel dat er precies zijn, becijferde marketingbedrijf Adjust. Vooral op Android zijn veel abonnementen te vinden.

Men onderzocht zowel op iOS als Android de 225 meest gedownloade applicaties. Op iOS biedt 49 procent van deze apps een vorm van abonnementen. Op Android ligt dit aantal nog veel hoger, namelijk 80 procent. Klinkt als een boel. Maar wordt er gekeken naar álle apps die in de downloadwinkels te vinden zijn - zo'n 4,5 miljoen -, dan werkt slechts 1 procent met abonnementen. 

Subscripties zijn vaak optioneel. Denk aan gratis apps waarvan sommige 'premium' functies pas werken als je een abonnement afsluit. Ook is dit geregeld een manier om advertenties te laten verdwijnen.

Abonnees geven maandelijks gemiddeld 21 dollar uit aan app-subscripties. Met als kanttekening dat alleen Amerikaanse smartphone-gebruikers aan dit onderzoek hebben meegedaan. Jongeren (25-34) geven ruim 10 dollar per maand meer uit aan app-abonnementen dan ouderen (55+). Videostreamingdiensten zijn niet meegerekend. 

Inkomstenbronnen

Apps kennen doorgaans drie verdienmodellen, waaronder dus een abonnementsvorm. Verreweg de meeste apps zijn echter gratis, met ingebakken reclameboodschappen. Een klein deel kost een vast bedrag. Na betaling is de app voor altijd advertentievrij te gebruiken. Toch kiezen relatief weinig appbouwers voor deze inkomstenbron. In de Play Store betreft slechts 3,5 procent zo'n betaalde app. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten