Minder geld voor entertainment

© CIDimport

Minder geld voor entertainment

Geplaatst: 13 februari 2006 - 11:02

Aangepast: 29 augustus 2022 - 08:29

Redactie ID.nl

De Nederlandse consument heeft in 2005 bijna 90 miljoen euro minder uitgegeven aan entertainment-producten zoals cd's, dvd's en games dan in 2004. Daarmee is de lichte groei die de entertainmentmarkt in de jaren daarvoor vertoonde hard tot stilstand gekomen.

De Nederlandse consument heeft in 2005 bijna 90 miljoen euro minder uitgegeven aan entertainment-producten zoals cd's, dvd's en games dan in 2004. Daarmee is de lichte groei die de entertainmentmarkt in de jaren daarvoor vertoonde hard tot stilstand gekomen. De belangrijkste reden hiervoor is dat na de muziekmarkt nu ook de dvd-markt inzakt, terwijl die daling maar beperkt wordt goedgemaakt door games en betaalde downloads. Dat meldt de NVPI, de branchevereniging van de entertainment-industrie.Ondanks dat consumenten over de hele linie hun voordeel konden doen met prijsverlagingen, werden er minder cd's en dvd's gekocht dan in 2004. Het aantal verkochte cd-albums daalde maar liefst met 13%, een absoluut diepterecord dat niet langer meer wordt goedgemaakt door muziek-dvd. Dat product heeft net als film-dvd ernstig te lijden onder de 'weggeefcultuur' en het illegale aanbod op internet. "Het is natuurlijk evident dat het enorme aantal films dat jaarlijks wordt gedownload - de Nederlandse Vereniging voor Filmverhuurders sprak eerder dit jaar over 150 miljoen -  niet alleen een belangrijke oorzaak is van de daling van het bioscoopbezoek, maar ook verregaande consequenties heeft voor de thuisconsumptie van film," aldus Ton Capello, voorzitter NVPI-video.

De verkoop van games voor gameconsole steeg in 2005 met 7% in omzet en 24% in stuks, hetgeen duidelijk maakt dat ook van dit product de gemiddelde prijs daalde. (van € 41,03 naar € 35,56). De markt voor games op pc daalde in 2005 met 15% in stuks en omzet. Daardoor is in 2005 de gamemarkt voor consoles voor het eerst groter dan de markt voor pc games. De totale game markt steeg met 3% in stuks maar daalde met 1% in omzet.

In 2005 kon de entertainmentsector eindelijk voldoen aan de behoefte voor online content. De consument heeft nu keuze uit vijftien muziekwinkels op internet. Het aantal gedownloade tracks bedroeg 4,3 miljoen stuks - goed voor een bemoedigende omzet van 4,3 miljoen. De gameswereld maakt al langer gebruik van internet. Dat dit een zeer succesvolle combinatie kan zijn blijkt uit de grote populariteit een spel als World of Warcraft. Ook video zette in 2005 de eerste stappen in digitale distributie. Inmiddels bieden (onder andere) RTL, Directmovie, Keeno en KPN Moviestream online toegang tot film.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten