Nederland kocht in 2005 voor ruim twee miljard online

© CIDimport

Nederland kocht in 2005 voor ruim twee miljard online

Geplaatst: 16 maart 2006 - 14:03

Aangepast: 19 september 2022 - 13:16

Redactie ID.nl

Nederlandse internetters hebben in 2005 voor het eerst meer dan twee miljard euro online uitgegeven. De stijging in de, zoals dat officieel heet, 'online thuiswinkel omzet' ten opzichte van 2004 is 32%. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

Nederland kocht in 2005 voor ruim twee miljard online

Nederlandse internetters hebben in 2005 voor het eerst meer dan twee miljard euro online uitgegeven. De stijging in de, zoals dat officieel heet, 'online thuiswinkel omzet' ten opzichte van 2004 is 32%. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

Inmiddels heeft 44% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens een online bestelling gedaan. Het aantal online kopers is in 2005 verder gegroeid naar 5,1 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van 2004. Met name in de eerste helft van 2005 hebben veel consumenten voor het eerst een online aankoop gedaan (800.000), mede door de positieve invloed van ervaringen met veilingsites zoals Marktplaats.nl en Ebay.nl. In de tweede helft van 2005 is de groei in nieuwe online kopers iets afgenomen naar 500.000 nieuwe online toetreders.

De tevredenheid met online aankopen onder internetters is groot; gemiddeld geeft 92% van de online kopers aan (zeer) tevreden te zijn met zijn of haar laatste online bestelling. Ook de verwachtingen voor 2006 zijn positief. Uit het onderzoek blijkt dat 91% van de online shoppers in 2006 verwacht weer minimaal één online aankoop te doen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten