Nederlanders haken massaal af bij Facebook
Minder dan de helft van de Nederlanders is nog op Facebook te vinden. Het betreft een duidelijke daling ten opzichte van vorig jaar, toen driekwart nog aangaf Facebook te gebruiken.
Dat blijkt een nieuw rapport van onderzoeksbureau Soda over de populariteit van sociale media. 42 procent van de ondervraagden zegt Facebook op de pc te gebruiken, 45 procent (ook) op mobiel. In 2019 waren die aantallen respectievelijk nog 53 procent en 71 procent.
Het verschil is nog duidelijker wanneer met de cijfers uit 2018 wordt vergeleken. Toen zat 90 procent van de Nederlanders nog op Facebook. In twee jaar tijd is de populariteit van dit platform ongeveer met de helft gedaald.
Leeftijdsverschillen
Interessant zijn daarnaast de grote leeftijdsverschillen. De meeste Nederlanders die nog op Facebook zitten (72 procent), zijn ouder dan 44 jaar. Van de jongeren (onder de 25) zegt slechts 15 procent Facebook te gebruiken. Althans op de pc. Op smartphones zijn de getallen iets anders, maar de trend is gelijk. Onder jongeren leeft Facebook minder dan onder oudere Nederlanders.
Wanneer gevraagd wordt naar favoriete socialmedia-kanalen, noemt maar 3 procent van de jongeren de naam Facebook.
WhatsApp op bed
WhatsApp, YouTube en Instagram blijven onder beide leeftijden onverminderd populair. Het gebruik van WhatsApp schommelt tussen de 80 en maar liefst 99 procent. Bijna alle jongeren zitten daarnaast op Instagram (98 procent) maar 44-plussers duidelijk minder (34 procent).
Opvallend is overigens hoe vaak deze apps vanuit bed worden gebruikt. 62 procent van de ondevraagden geeft bijvoorbeeld aan te WhatsAppen terwijl ze op bed liggen.