Onduidelijkheid over nieuwe '112-app'

© CIDimport

Onduidelijkheid over nieuwe '112-app'

Geplaatst: 8 mei 2015 - 11:28

Aangepast: 26 augustus 2022 - 22:35

Redactie ID.nl

Er is flink wat verwarring ontstaan over een nieuwe ´112-app' die gisteren werd uitgebracht. De app bleek namelijk helemaal niet verbonden aan de echte alarmcentrale, en het Ministerie van Veiligheid & Justitie verklaarde de app niet gemaakt te hebben. Hoe zit het nou eigenlijk? Computer Idee zoekt uit hoe het zit

Wat werd er gisteren uitgebracht?

De nieuwe 112-app werd gisteren gelanceerd. De app is vanaf gisteren via de App Store en Google Play te verkrijgen. Deze SOS Alarm app moet ervoor zorgen dat er meer levens gered kunnen worden. Veel media brachten de burger op de hoogte van dit nieuws maar er ontstond al snel verwarring. Er was namelijk te lezen dat de app niet in verbinding stond met de meldkamer. Maar hoe komt het eigenlijk dat er geen verbinding is?

Wat doet de app?

De SOS Alarm-app kan worden gebruikt in geval van nood. Je kunt een melding van bijvoorbeeld een hartaanval doorgeven. De app gebruikt de GPS-locatie van je telefoon om te kijken waar je je bevindt. De bedoeling is dat er vervolgens vrijwilligers in de buurt worden ingeschakeld, die dan snel ter plekke kunnen zijn. Die vrijwilligers zijn geregistreerde hulpverleners, die zich bij hebben aangemeld bij het Nationale Register van Nederlanders met Eerste Hulpvaardigheden.

Tegelijkertijd belt de app naar noodnummer 112. De beller kan dan vertellen wat er aan de hand is (zoals je normaal bij het alarmnummer zou doen), maar de app kan ook via een automatisch bandje aan de alarmcentrale opdreunen wat je locatie is en wat er aan de hand is. Volgens SOS Alarm is dat makkelijk voor mensen die bijvoorbeeld niet precies weten in welke straat ze zijn, "of voor bijvoorbeeld stotteraars".

De gebruiker van de app kan ook aangeven wat de noodsituatie is. Ook kan je hier aangeven welke hulp je nodig hebt. Als je een brand ziet, vraag je natuurlijk niet of de politie langskomt om het vuur te blussen. Volgens SOS Alarm is de app echter vooral bedoeld voor eerste hulp, totdat de ambulance bij je komt. Het is namelijk cruciaal zo snel mogelijk iemand ter plaatse te hebben bij bijvoorbeeld een hartaanval.

Volgens SOS Alarm moet er bij een hartaanval binnen 6 minuten gereanimeerd worden. Gebeurt dit niet, dan is het in de meeste gevallen te laat om die persoon nog te redden. In sommige steden duurt het langer voordat er hulp ter plaatse is. Als de hulpverleners uit de buurt door de app worden gewaarschuwd, dan is er zo snel mogelijk hulp.

Wat doet de app NIET?

De app is niet technisch direct verbonden met de meldkamer van 112, al lijkt het daar wel op volgens een aantal video's. De stichting SOS Alarm heeft dan ook niet samengewerkt met het Ministerie van Veiligheid & Justitie om de app te ontwikkelen, maar heeft dat zelf gedaan. Wel heeft de stichting gesproken met het ministerie, die volgens SOS Alarm 'enthousiast reageerde.' In een reactie van het ministerie lijkt het er even op dat dat zijn handen af van het initiatief af trekt, maar volgens een woordvoerder is dat niet waar. "Als overheid kunnen we garanderen dat 112 altijd bereikbaar is. Bij een dergelijk burgerinitiatief kunnen we die garantie niet geven, dus raden we mensen altijd aan om zelf 112 te bellen. Maar we juichen het wel toe als burgers zelf voor meer veiligheid willen zorgen." Als je met 112 belt, word je wel doorverbonden met de landelijke meldkamers. Hier kan je ook aangeven wat voor soort hulp je nodig hebt. De meldkamers nemen contact op met de benodigde hulpdienst en zij kunnen ook hulpverleners inschakelen om de persoon in nood te helpen.
 

Wat is er beter aan dan 112 bellen?

De organisatie geeft zelf ook aan dat de app geen vervanger is van 112. "Daarom bel je altijd automatisch de alarmcentrale als je de app gebruikt", zegt Antoine Janssen van SOS Alarm. De app zorgt er echter wel voor dat er eerst vrijwillige hulpverleners naar je toe komen - daarna belt de app bovendien naar 112. "Het verkort daarmee de tijd dat je geholpen wordt", aldus SOS Alarm.

Waarom wordt de app dan gepresenteerd als een 112-app?

De verwarring over de app ontstond door tegenstrijdige berichten. Een aantal promotievideo's over de 112 Alarm-app laten het lijken alsof het gaat om 'een app van 112'. Later plaatste het Ministerie echter een reactie, waardoor het leek alsof het geschrokken duidelijk wilde maken dat de app niet door het ministerie werd gemaakt. Dat moet echter om juridische redenen - het ministerie moet garanderen dat 112 bereikbaar is. Als dat via een app van een derde partij wordt bereikt, kan de overheid niet verantwoordelijk worden gesteld.

De app werd gisteren gepresenteerd en met name door de media aangeduid als nieuwe 112-app. Als iemand aan 112 denkt, denkt hij eerder aan de nooddiensten die je te hulp schieten. Niet aan de hulpverleners die toevallig in de buurt zijn om je te redden. Dat maakt de app nogal verwarrend. SOS Alarm heeft aangegeven dat het meer levens wil redden maar door de commotie die er vervolgens over de app ontstond, werd er veel kritiek geuit op de makers.
 

Misleidende marketing, blijkt >> Verspil geen tijd en gebruik de

-

 

Ingewikkeld hoor... Moet ik de app nu wel of niet gebruiken?

Je kunt de 112-app best gebruiken. Het is namelijk een handige en snelle manier om bij een ongeval een hulpverlener ter plekke te hebben - in sommige gevallen sneller dan een ambulance. Vergeet echter niet dat die hulpverleners het werk vrijwillig doen. Het zijn bijvoorbeeld (getrainde) EHBO'ers of BHV'ers die ook na hun werktijd standby kunnen staan. Maar een noodgeval moet je altijd via 112 zélf doorgeven - wat de app ook automatisch doet.

Voor wie nog meer vragen heeft, de initiatiefnemers hebben hier een toelichting gegeven. 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten