Noors onderzoek: 'Nieuwe privacy-wet werkt vaak averechts'

© CIDimport

Noors onderzoek: 'Nieuwe privacy-wet werkt vaak averechts'

Geplaatst: 27 juni 2018 - 08:02

Aangepast: 26 augustus 2022 - 15:41

Redactie ID.nl

Sinds de nieuwe privacy-wet is ingegaan, moeten bedrijven en organisaties veel transparanter zijn over de data die ze van je verzamelen én voor welke doeleinden het wordt gebruikt. Dat zou ons moeten beschermen tegen datahongerige firma's, maar lijkt nu juist vaak een averechts effect te hebben.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is sinds mei van kracht, en dat is je vast niet ontgaan. Want naast talloze mailtjes van allerlei diensten waar je in het verleden ooit een account bij hebt aangemaakt, krijg je nu ook op veel websites pop-ups voor de kiezen. Bedrijven moeten namelijk opnieuw toestemming aan je vragen om o.a. je gegevens door te verkopen aan adverteerders. De manier waarop dit veelal gebeurt, wordt nu door de Noorse consumentenbond Forbrukerradet als misleidend omschreven (.pdf)

De onderzoekers keken voor deze uitslag naar drie grote techbedrijven: Facebook, Google en Microsoft. In de meeste gevallen maken zij het veel aanlokkelijker om je data zonder er verder over na te denken te overhandigen, terwijl het weigeren hiervan juist ingewikkeld is. Denk dan aan accepteer-knoppen met vrolijke kleurtjes, maar ook het feit dat het veel langer duurt om de privacyvriendelijke keuzes stuk voor stuk te doorlopen. Daar heb je niet voor iedere site tijd voor, dus ben je snel geneigd om de voorwaarden blind te accepteren.

Noors onderzoek: 'Nieuwe privacy-wet werkt vaak averechts'-15788370

© CIDimport

Boven: Je data níet delen is nodeloos ingewikkeld, mede door een bombardement aan juridische teksten.

Verbetering

Opvallend is dat Microsoft het er iets beter vanaf brengt dan Facebook en Google. Dit heeft onder meer betrekking op de vernieuwde privacy-instellingen die je tijdens de installatie van Windows 10 voor de kiezen krijgt. Accepteren of weigeren van individuele keuzes wordt helder gepresenteerd en 'nee' kiezen kost evenveel muisklikken als de 'ja'-optie. Uiteraard rekende Microsoft in het verleden op veel kritiek rond dit onderwerp, waardoor men al eerder gedwongen werd aanpassingen te doen.

Naar aanleiding van het onderzoek neemt de Nederlandse consumentenbond nu contact op met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Volgens de bond hebben bedrijven nu te veel vrije interpretatie van de AVG, wat ze vrij spel geeft om dit soort smerige trucjes toe te passen. Men eist hier meer duidelijkheid over van de AP.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten