Ombudsman: 'Kloof in digitalisering'

© CIDimport

Ombudsman: 'Kloof in digitalisering'

Geplaatst: 26 maart 2014 - 14:18

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:54

Redactie ID.nl

Er ontstaat een kloof tussen Nederlandse burgers die wel en niet goed zijn met computers. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in zijn jaarverslag.

Ombudsman Frank van Dooren zegt in het jaarverslag dat er een grote groep burgers "de regie op het leven dreigt te verliezen", doordat de overheid steeds meer online projecten start maar die niet gebruiksvriendelijk genoeg maakt voor burgers.

Niet digitaal vaardig

Volgens Van Dooren zijn veel burgers blij dat zij digitaal met de overheid kunnen communiceren, maar dat er ook een groeiend aantal burgers is die niet digitaal vaardig genoeg zijn om dat te kunnen. Zij raken juist steeds verder van de overheid af, denkt Van Dooren.

Ook persoonlijk contact

Een oplossing kan volgens de Ombudsman zijn dat de overheid de digitale dienstverlening ook op burgers af moet stemmen die minder goed met computers zijn. "Ook moet er altijd maatwerk en telefonisch contact mogelijk blijven, naast communicatie via email."

Ook belangrijk is dat burgers die een vergissing maken in hun digitale contact met de overheid, geen straf moeten krijgen. Een vergissing is geen fraude", concludeert Van Dooren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten