© CIDimport

Onderzoek naar effect 'iPad-scholen'

Geplaatst: 24 maart 2015 - 12:13

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:00

Redactie ID.nl

Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de zogenoemde 'iPad-scholen'. De Onderwijs Innovatie Groep wil onderzoeken of de scholen wel leerzaam genoeg zijn voor kinderen.

De OIG wil vooral weten of kinderen wel genoeg leren via het 'iPad-leren'. Daarbij worden kinderen via moderne technieken gestimuleerd hun eigen leerweg te kiezen. Daarbij worden onder andere iPads ingezet, waardoor de instellingen ook wel 'iPad-scholen' worden genoemd. In Nederland zijn 22 van die scholen actief.

Onderwijs voor Nieuwe Tijd

De iPad-scholen werken volgens het 'Onderwijs voor een Nieuwe Tijd' (O4NT). De oprichters zweren dat dit 'nieuwe leren' goed is voor kinderen, maar daarover lopen de meningen sterk uiteen. Sommigen denken juist dat kinderen er minder cognitieve vaardigheden door ontwikkelen.

Positieve effecten

Het onderzoek wordt gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, en komt op initiatief van 'Onderwijs voor een Nieuwe Tijd'. Over een jaar worden de resultaten van het onderzoek verwacht. De onderzoekers van de Onderwijs Innovatie Groep kijken onder andere welke positieve effecten bereikt moeten worden bereikt, en of die worden behaald.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten