OPTA beboet wederom Bankgiro Loterij en Postcode Loterij

© CIDimport

OPTA beboet wederom Bankgiro Loterij en Postcode Loterij

Geplaatst: 21 maart 2013 - 13:29

Aangepast: 27 augustus 2022 - 04:19

Redactie ID.nl

De OPTA heeft wederom boetes uitgedeeld aan de Bankgiro Loterij en de Postcode Loterij. De boete van 200.000 is opgelegd voor het versturen van e-mailspam.

In 2011 werden de twee loterijen al beboet voor 160.000 euro voor het overtreden van de telemarketingregels. Volgens de telemarketingregels moeten bedrijven consumenten die zij bellen vragen of zij in de toekomst nog eens mogen bellen en inschrijving in het Bel-me-niet Register aanbieden. De BankGiro Loterij en de Nationale Postcode Loterij hebben dit niet gedaan.

Nu krijgen de Goede doelen dus wederom een boete van de OPTA, dit keer voor het versturen van e-mailspam. In de periode van 1 oktober 2009 tot en met 30 juni 2010 hebben zij 78 miljoen commerciële e-mails verstuurd waarvoor geen toestemming was gegeven, of waarvoor op onzorgvuldige wijze toestemming was gevraagd.

OPTA beboet wederom Bankgiro Loterij en Postcode Loterij-16324715

© CIDimport

De loterijen moeten deze keer naast de winnaars ook geld uitkeren aan de OPTA 


Het goede doel heiligt niet de middelen

Niet alleen de Bankgiro Loterij en Postcode Loterij krijgen de boete maar ook de Vrienden Loterij en de overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen Loterijen. De OPTA ontving klachten over de e-mail spam via ConsuWijzer en www.spamklacht.nl. en constateerde de volgende vormen van consumentenirritatie:

• Het was voor consumenten 

niet of onvoldoende duidelijk

 dat zij na
  deelname aan een online spelletje vervolgens commerciële e-mails van de
  Goede Doelen Loterijen zouden ontvangen. 
• Deelnemers van de Goede Doelen Loterijen ontvingen commerciële e-mails
  terwijl ze 

niet aangegeven hadden op de hoogte

 te willen worden
  gehouden. 
• De drempel om te voorkomen dat je als deelnemer van de Goede Doelen
  Loterij e-mails ontving was onnodig hoog. Deelnemers werden gewezen op
  de 

afmeldmogelijkheid per post


• Door het gebruik van verschillende nieuwsbrieven en verzenders, moesten
  ontvangers hun verzoek 

herhaaldelijk indienen

 om ervoor te zorgen dat
  zij definitief geen e-mails meer van de Goede Doelen Loterijen ontvingen.

De Goede Doelen Loterijen kunnen nog bezwaar en beroep aantekenen tegen de boete.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten