Overheid moet meer doen aan digitale dienstverlening

© CIDimport

Overheid moet meer doen aan digitale dienstverlening

Geplaatst: 16 november 2006 - 07:11

Aangepast: 19 september 2022 - 12:39

Redactie ID.nl

De overheid moet meer informatie geven over de diensten die zij via het internet aanbiedt, want deze diensten worden namelijk minder gebruikt dan mogelijk is. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente. Van de hele bevolking heeft 56% ooit een digitale dienst van de overheid gebruikt en van de internetgebruikers 71%.

Overheid moet meer doen aan digitale dienstverlening

De overheid moet meer informatie geven over de diensten die zij via het internet aanbiedt, want deze diensten worden namelijk minder gebruikt dan mogelijk is. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente. Van de hele bevolking heeft 56% ooit een digitale dienst van de overheid gebruikt en van de internetgebruikers 71%. Landelijke diensten zoals de elektronische belastingaangifte worden meer gebruikt (54% van de bevolking en 82% van de belastingplichtigen) dan gemeentelijke diensten.

Veel gemeentelijke en sommige landelijke digitale diensten, zoals de zorgtoeslag, blijken onbekend te zijn bij de bevolking. Meer dan 70% van de internetgebruikers is niet op de hoogte van de elektronische variant van diensten, zoals afspraak maken voor een paspoort, een uittreksel vragen van het GBA en grofvuil aangeven. De helft weet niet dat men een e-mail kan sturen naar elke gemeente.

Het onderzoek toont ook aan dat de meeste burgers veel meer digitale overheidsdiensten zouden willen gebruiken als die beschikbaar. De uitspraak dat internetdiensten een verbetering zijn van de dienstverlening van de overheid krijgt van de ondervraagden het rapportcijfer 7.2. Zij ontkennen in meerderheid dat deze diensten onaantrekkelijk, ontoegankelijk of moeilijk te gebruiken zijn. Dit geldt echter minder voor bejaarden, laagopgeleiden en mensen met weinig computerervaring.

Momenteel is een derde van de bevolking onbereikbaar voor diensten via het internet. Het onderzoek maakt duidelijk dat 20% van de bevolking 'digibeet' genoemd kan worden: iemand die geen computer en internet heeft en deze nog nooit gebruikt heeft. Daar bovenop heeft 15% van de bevolking wel internet thuis, maar men doet hier zelf niets mee.

In 2006 is de telefoon met 28% het meest gebruikte kanaal. Het tweede is de balie (24%) en het derde post/schriftelijk (21%). Pas op de vierde plaats volgen websites (18%) en e-mail (7%). Opvallend: de eerste voorkeur van de ondervraagden is wel het internet. Helaas stimuleert het internet op dit moment eerder het telefoon- en baliegebruik dan het omgekeerde.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten