© CIDimport

Project X en sociale media

Geplaatst: 24 september 2012 - 12:36

Aangepast: 27 augustus 2022 - 05:52

Redactie ID.nl

Dat de sociale media, op zijn zachts gezegd, een grote invloed heeft gehad op Project X in Haren, afgelopen vrijdag, is wel duidelijk. Maar wat valt daar eigenlijk uit te concluderen?

Dat de sociale media, op zijn zachts gezegd, een grote invloed heeft gehad op Project X in Haren, afgelopen vrijdag, is wel duidelijk. Maar wat valt daar eigenlijk uit te concluderen? Moeten er maatregelen worden genomen om sociale media minder invloedrijk te maken of juist het tegenovergestelde?

Zaterdagochtend werd duidelijk wat de consequenties nou echt zijn geweest van Project X: het ‘feestje dat uit de hand gelopen is’. Via Facebook werden uiteindelijk meer dan 250.000 mensen ‘uitgenodigd’, waarvan ruim 30.000 mensen aangegeven hadden dat ze wilden komen.

Een groep relschoppers had lak aan het feestje (dat er niet was) en gaf de voorkeur aan geweld en vernieling. De mobiele eenheid voerde charges uit nadat raddraaiers met flessen, stenen en zelfs fietsen en dranghekken begonnen te gooien. De Albert Heijn is geplunderd en een 84-jarige man is in zijn eigen woning knock-out geslagen met een stoeptegel. De fysieke schade van het ‘feestje’ loopt op tot in de miljoenen, om van emotionele schade nog niet eens te spreken.

Project X: schuld van Facebook?

Er wordt overal hevig gediscussieerd over wie schuldig is aan de rellen. De Duitse minister van Consumentenbescherming, Ilse Aigner, vindt dat Facebook medeschuldig is aan de rellen, omdat het bedrijf geen plannen heeft om de privacyinstellingen te verbeteren. Ook in Duitsland is namelijk al zo’n Project-X-feest geweest, dat ook uitmondde in rellen. Volgens de minister moet Facebook er voor zorgen dat privéfeestjes niet langer per ongeluk openbaar worden.

Project X en sociale media-16473974

© CIDimport

Project X op Twitter

Vanzelfsprekend waren de jongeren die op het ‘Facebook-feestje’ kwamen gebruikers van sociale media. Zo werd er volop getwitterd. In de nacht zijn ruim 400.000 tweets gestuurd over Project X Haren en de rellen die er uit ontstonden.

De politie gaat gebruik maken van de sociale media om de relschoppers aan te pakken. Zo kunnen Twittergebruikers die getuige waren van misdrijven een bericht krijgen van de politie om te helpen zoeken naar verdachten.

Sociale media censureren?

 De voorzitter van de politievakbond ACP, Gerrit van de Kamp, wil dat online berichten van onruststokers verwijderd worden. Zo zouden relschoppers niet meer mogen twitteren dat ze hulp nodig hebben om dat ene dranghek naar de ME te gooien of om anderen uit te nodigen om ook herrie te schoppen. Of dat zoden aan de dijk zet valt te betwijfelen.

Facebook heeft inmiddels gezegd niet schuldig te zijn aan de gebeurtenissen en weigert aanpassingen te doen aan de privacyinstellingen. Ook zijn er geen plannen om het gebruik strenger te controleren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten