Slachtoffers van internetfraude vaak niet geholpen

© CIDimport

Slachtoffers van internetfraude vaak niet geholpen

Geplaatst: 6 oktober 2015 - 04:51

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:38

Redactie ID.nl

Bedrijven en opsporingsdiensten doen te weinig om slachtoffers van fraude te helpen. Slachtoffers van identiteitsdiefstal of oplichting via internet worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd, of worden niet geholpen.

Dat meldt de NOS vandaag op basis van eigen onderzoek. Die sprak daarvoor met onder andere slachtoffers van fraude, en met de Fraudehelpdesk die slachtoffers probeert te helpen.

Politie doet niets

De politie doet vaak niets wanneer er aangifte van fraude wordt gedaan van bijvoorbeeld identiteitsfraude, omdat er veel individuele gevallen zijn. Bovendien zijn oplichters slim, en maken ze makkelijk nieuwe accounts aan op Facebook zodra die geblokkeerd worden.

Weinig samenwerking

Volgens de Fraudehelpdesk werken de betrokken instanties niet goed met elkaar samen. Zo kunnen websites of bedrijven pas informatie overhandigen aan de politie als er een officieel verzoek door de Officier van Justitie is ingediend, maar de politie gaat vaak niet zo ver. Die wil vaak meerdere gevallen van fraude tegelijk zien voordat zij tot actie overgaan.

Het duurt ook lang voordat een bank een rekening blokkeert. Dat duurt in ieder geval 3 weken, zegt bijvoorbeeld de ABN Amro. Dat is vaak veel te lang, en in die periode kan veel schade worden gemaakt.

Wat moet je zelf doen als je slachtoffer van internetfraude bent?

Als je zelf slachtoffer bent geworden van fraude, dan zijn er een paar stappen die je kunt ondernemen.

- Doe aangifte! Doordat er vaak weinig gebeurt na een aangifte, denken veel slachtoffers dat dat geen zin heeft. Hoe klein de kans ook is, is het wel belangrijk naar de politie te stappen. Mogelijk hebben ze meerdere aangiftes binnengekregen en ondernemen ze meteen actie.

- Meldt het aan Facebook/Google/Microsoft: Als iemand vals gebruikt maakt van jouw naam op sociale media, doe dan een verzoek bij Facebook om de desbetreffende profielen te verwijderen. Als iemand emailt vanuit jouw naam en zich als jou voordoet, kun je ook een Gmail- of Hotmail-adres laten afsluiten.

- Stap naar je bank: Laat het aan je bank weten als iemand probeert geld te verdienen onder jouw naam, bijvoorbeeld door valse advertenties op Marktplaats te zetten. De bank kan dan mogelijk het rekeningnummer van de fraudeur blokkeren.

- Bel de Fraudehelpdesk: De Fraudehelpdesk heeft een handige website waar het precies uitlegt wat je moet doen bij welke gevallen van fraude. De helpdesk kan je ook doorsturen naar de juiste instanties.

- Verander je wachtwoorden: Als je vermoedt dat iemand toegang heeft tot je emailadres en wachtwoord, is het slim dat wachtwoord te veranderen. Vooral voor je email is het slim dat te doen, want via je emailadres is het mogelijk het wachtwoord van andere diensten zoals Facebook te veranderen (via de 'Wachtwoord vergeten'-functie). Ook het wachtwoord van je DigiD is essentieel, want daarmee kan een fraudeur veel schade aanrichten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten