Smart-tv's zien alles wat jij bekijkt

© CIDimport

Smart-tv's zien alles wat jij bekijkt

Geplaatst: 29 september 2014 - 11:42

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:34

Redactie ID.nl

Fabrikanten van slimme televisies verzamelen op grote schaal gegevens over het kijkgedrag van gebruikers. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Volgens de Bond zijn fabrikanten als Sony, LG en Philips totaal niet transparant over wat zij opslaan, maar duidelijk is dat het méér is dan je zou denken...

De Consumentenbond keek naar de gebruikersvoorwaarden van de smart tv's van Sony, Panasonic, LG, Philips en Samsung. Sommige van die bedrijven, zoals LG en Panasonic, bekijken bijvoorbeeld alle programma's die gebruikers bekijken en de zoekopdrachten die zij invoeren op de tv.

Van alle fabrikanten zou Philips het verst gaan: dat bekijkt zelfs welke websites je op de slimme tv bezoekt.

Ondoorzichtige voorwaarden

De Consumentenbond hekelt vooral de ondoorzichtige gebruikersvoorwaarden, die voor doorsnee tv-kijkers vrijwel onleesbaar zijn. Voordat je een Samsung-tv in gebruik neemt moet je bijvoorbeeld niet minder dan 57 pagina's doorspitten. En zelfs dan blijven de fabrikanten nog vaag over hun einddoel, want de teksten staan vol met vaagtaal die niet te begrijpen is.

Vaagtaal

Zo is er verschil tussen "gebruikersgegevens", "loggegevens van de diensten" en "overige gegevens over het gebruik van het apparaat". Bovendien wordt nergens uitgelegd wat met de individuele begrippen wordt bedoeld.

'Slikken of stikken'

Fabrikanten dekken zich door middel van de Algemene Voorwaarden in tegen de klachten van gebruikers. Die accepteren de voorwaarden namelijk automatisch als zij de tv in gebruik nemen, dus gaan ze volgens de wet "akkoord" met die voorwaarden. De Consumentenbond vindt die houding echter verwerpelijk, want daardoor hebben klanten geen keus. "Het is dan slikken of stikken", zegt de Bond.

Reactie van fabrikanten

Slechts 2 fabrikanten willen tegenover de Consumentenbond reageren. Philips zegt dat ze gegevens verzamelen "om klanten suggesties te doen voor programma's en promoties." De kijker kan daar volgens de fabrikant 'nee' tegen zeggen, maar dat betekent dat de slimme functies van de tv niet te gebruiken zijn. (Edit: Volgens TP-Vision, dat de tv's van Philips maakt, kunnen de slimme functies nog steeds wél worden gebruikt).

Niet te ontsnappen

Samsung zegt dat gebruikers nog steeds de mogelijkheid hebben het privacybeleid van Smart Hub (de slimme functies op Samsung-tv's) te weigeren, en dat ze vervolgens nog steeds de smart tv kunnen gebruiken. Het gaat daarbij echter alleen om de 'persoonlijke aanbevelingen' op basis van het kijkgedrag, maar niet om het 'algemene privacybeleid' wat voor de hele tv geldt. Daarmee moeten klanten sowieso akkoord gaan, waardoor het nog steeds onmogelijk wordt om aan de verzamelwoede van Big Brother te ontsnappen.

De andere fabrikanten hebben nog niet gereageerd, maar LG zegt later vandaag met een verklaring te komen.


Update: Panasonic zegt dat het voor gebruikers mogelijk is om tracking uit te zetten op hun tv. Panasonic gebruikt de persoonlijke gegevens voor het tonen van 'relevante content', zodat de tv kan zien dat je graag naar sport kijkt en op basis daarvan aanbevelingen kan doen, maar dat kan uitgezet worden. Gebruikers krijgen dan geen aanbevelingen meer te zien, maar kunnen nog wel alle andere slimme functies van hun tv gebruiken.

Samsung zegt hetzelfde: Op hun smart-tv's kunnen gebruikers ook de persoonlijke aanbevelingen uit zetten en nog steeds gebruik maken van de slimme functies van de tv. Ze worden in dat geval niet langer gevolgd

Ook LG heeft inmiddels gereageerd op het bericht. Het bedrijf zegt dat het ook bij de slimme tv's van LG mogelijk is om tracking uit te zetten, en dat dan nog steeds alle functies als Netflix of YouTube te gebruiken zijn.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten