Tv-reclame zorgt voor automatische activatie Google Home

© CIDimport

Tv-reclame zorgt voor automatische activatie Google Home

Geplaatst: 6 februari 2017 - 07:52

Aangepast: 26 augustus 2022 - 18:12

Redactie ID.nl

Een Google Home-advertentie die tijdens de SuperBowl in Amerika werd uitgezonden, heeft ervoor gezorgd dat tal van deze apparaten door een stemopdracht automatisch werden geactiveerd.

Google heeft zich de woede van diverse gebruikers op de hals gehaald door een tv-reclame uit te zenden waarin een van de acteurs de opdracht 'Ok Google' uitspreekt. Hierdoor werden onbedoeld tal van Google Home-apparaten bij mensen thuis in de luistermodus gezet. Google Home-apparaten die in de buurt van de tv stonden werden zo geactiveerd en verwachtte verdere stemopdrachten.

De reclame werd uitgezonden tijdens de Amerikaanse SuperBowl, waar miljoenen Amerikanen naar kijken.

Onder vuur

Dergelijke persoonlijke hulpgadgets liggen regelmatig onder vuur. Zo blijkt het voor de Amazon Echo eenvoudig om met een enkele spraakopdracht automatisch spullen op het internet te bestellen, als het systeem bijvoorbeeld direct gekoppeld is aan een creditcard en er geen beveiligingscode hoeft te worden opgegeven. In Amerika heeft een kind van 6 het voor elkaar gekregen om een poppenhuis en twee kilo koekjes via Alexa te bestellen, door simpelweg de (Engelse) opdracht "can you play dollhouse with me and get me a dollhouse?" tegen het apparaat uit te spreken.

Dat verhaal haalde het nieuws bij een lokaal ochtendprogramma, waarbij de presentator het besproken item afsloot met de tekst "wat een leuk meisje dat zegt 'Alexa heeft een poppenhuis voor me besteld'". Die laatste zin zorgde vervolgens weer voor een stemactivatie van het Amazon-systeem bij gebruikers van het apparaat die het tv-programma aan het kijken waren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten