Twitter-blunders 2012 2013-11-04T15:47:53

Maya-kalender Google Doodle

Topman Huawei toont 6.1-inch smartphone

Twitter-blunders 2012

Twitter-blunders 2012

De sociale media is een mooie manier om je merk, product of bedrijf onder de aandacht te brengen maar soms kan het ook helemaal verkeerd lopen zoals in de onderstaande blunders van 2012.

1. Pro-wapen tweet na Aurora schietincident

Gevalletje slechte timing: De Aurora shooting was nog bezig toen de American Rifleman, die is geaffilieerd met de NRA wapenlobby (American Rifle Association), een tweet pro-wapen tweet verstuurde. De tweet was al klaargezet en luidde: ‘Good morning, shooters. Happy Friday! Weekend Plans?

De tweet viel in het verkeerde keelgat bij het publiek en werd een aantal uren later verwijderd en zelfs het hele account werd opgegeven.

NRA tweet

2. Celeb Boutique grapt over schietincident

Niet alleen de Amerikaans wapenlobby ging de mist in met de aurora shooting. Ook een boetiek zorgde voor veel ophef door te twitteren dat #aurora waarschijnlijk trending-topic was door een jurk met dezelfde naam die de boetiek verkoopt. Achter de tweet stond een knipoog, of het een smakeloze grap was of dat het bedrijf de moeite niet nam om te kijken waarom aurora trending was, is niet bekend. Hoe dan ook een zeer ongelukkige tweet.

Celeb Boutique

3. KitchenAid anti Obama

KitchenAid, fabrikant van keukenapparatuur, verstuurde een zeer ongelukkige tweet waar het later excuses voor aanbood. Obama sprak over zijn oma en KitchenAid gebruikte dat in de tweet: "Obamas gma even knew it was going 2 b bad! She died 3 days b4 he became president. #nbcpolitics" (Vertaald: Obama’s oma wist zelfs dat het fout zou gaan! Ze stierf 3 dagen voordat hij president werd). De tweet werd opgevolgd door onderstaande excuus-tweet:

KitchenAid

4. Stubhub vloek-tweet

Het online kaartenverkoopbedrijf StubHub slingerde een tweet online waarin scheldwoorden niet werden geschuwd. De tweet luidde: Thank fuck it’s Friday! Can’t wait to get out of this stubsucking hellhole. Of het account nou misbruikt werd door een boze werknemer of dat het tijdelijk was gehackt door een ontevreden klant is niet bekend.

Stubhub

5. McDonald’s promotie Twitter-trends 

De fastfoodketen besloot begin januari 2012 om met de Twitter-trends #meetthefarmers en #mcdstories het merk McDonald’s te promoten maar Twitteraars grepen de hashtag #mcdstories aan om juist hun negatieve ervaringen te ventileren waardoor McDonalds dus feitelijk betaalde voor een Twitter-trend die alleen maar negatieve publiciteit opleverde. Hetzelfde gebeurde later het jaar met een Microsoft Windows Phone- actie waarbij mensen hun ongenoegen konden uiten over Android, ook daar sorteerde de actie het tegenovergestelde effect.

[Via: Mashable]


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.

blog comments powered by Disqus


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord