Twitterende Youp van 't Hek kost T-Mobile tonnen

© CIDimport

Twitterende Youp van 't Hek kost T-Mobile tonnen

Geplaatst: 26 oktober 2010 - 10:07

Aangepast: 19 september 2022 - 13:27

Redactie ID.nl

Op 20 oktober 2010 twitterde Youp van 't Hek over zijn slechte ervaringen met de klantenservice van T-Mobile. Met meer dan 43.000 volgers verspreidde dit bericht zich razendsnel.

Twitterende Youp van 't Hek kost T-Mobile tonnen

Op 20 oktober 2010 twitterde Youp van 't Hek over zijn slechte ervaringen met de klantenservice van T-Mobile. Met meer dan 43.000 volgers verspreidde dit bericht zich razendsnel. Een nieuwe Buckler-affaire lijkt geboren.

Het bedrijf Buzzcapture heeft het online sentiment ten opzichte van T-Mobile gemeten en vergeleken met de gegevens uit voorgaande weken. Hieruit blijkt dat er in week 42 meer negatieve uitingen gevonden worden over T-Mobile dan in de voorgaande weken: 64% van de berichtenwas negatief, terwijl dat de weken ervoor maar 44% was.

Het meest gebruikte communicatiekanaal voor uitingen over T-Mobile is Twitter: 90 procent van de uitingen over het telecombedrijf wordt op Twitter gevonden. De twitterberichten van Youp van 't Hek hebben een zichtbare piek veroorzaakt in het buzzvolume over T-Mobile. In de laatste zeven dagen (15 oktober 2010 - 21 oktober 2010) worden 2.391 uitingen gevonden over T-Mobile. Een groot deel van die uitingen zijn op 20 oktober 2010 gedaan: 864 uitingen. Dit betekent een stijging van meer dan 300% ten opzichte van het gemiddelde aantal uitingen per dag. In bijna alle gevallen (821 uitingen) wordt Youp van 't Hek genoemd.

Volgens Alex van Leeuwen, directeur van Buzzcapture, gaat dit T-Mobile heel wat kosten. "Het is altijd lastig om dit in bedragen uit te drukken, maar als je kijkt naar het bereik van Youp van 't Hek op Twitter, het aantal reacties én het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 en hij aandacht aan de kwestie heeft besteed in zijn column in NRC Handelsblad, lijkt me dat de totale reputatieschade nog een stuk hoger uitvalt dan dat bedrag."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten