Vier op de vijf Nederlanders bekend met internetbellen

© CIDimport

Vier op de vijf Nederlanders bekend met internetbellen

Geplaatst: 25 april 2006 - 10:04

Aangepast: 19 september 2022 - 13:11

Redactie ID.nl

De grote meerderheid van het Nederlands publiek (83%) is inmiddels bekend met Internetbellen. Bijna driekwart van de Nederlanders zegt te overwegen over te stappen naar Internetbellen en bijna de helft (46%) zegt deze overstap al te willen maken binnen een jaar.

Vier op de vijf Nederlanders bekend met internetbellen

De grote meerderheid van het Nederlands publiek (83%) is inmiddels bekend met Internetbellen. Bijna driekwart van de Nederlanders zegt te overwegen over te stappen naar Internetbellen en bijna de helft (46%) zegt deze overstap al te willen maken binnen een jaar. Dat blijkt uit een onderzoek, dat Blauw Research in opdracht van KPN heeft uitgevoerd onder 1.400 consumenten en een aantal internet-experts in Nederland.

De internetexperts geven aan dat internetbellen van een hype inmiddels een trend is geworden. Zij zien hierin een niet te stoppen ontwikkeling en verwachten dat binnen vijf jaar het grootste deel van Nederland de overstap heeft gemaakt. Internetbellen wordt daarmee de nieuwe standaard in Nederland. 'Onbekendheid' en daarmee 'kennisgebrek' zijn de belangrijkste barrières die een deel van de consumenten afwachtend maakt, aldus de experts.

Het onderzoek laat zien dat 'kostenbesparing' (63%) de grote drijfveer is achter de massale overstap naar internetbellen. 'Kostenbeheersing' (33%), in de vorm van een vast bedrag per maand, is een ander belangrijk argument. Datzelfde geldt voor het 'gemak' (28%) van het onderbrengen van de verschillende diensten bij één aanbieder (multiplay). Ook de experts zien de kostenbesparing en het gemak als de doorslaggevende factoren voor het succes van internetbellen.

Het onderzoek toont ook dat er nog veel onbekendheid is bij het publiek met internetbellen. Misvattingen die leven bij het publiek hebben vooral betrekking op het gebruik van de pc ("de computer moet altijd aanstaan") en de kwaliteit van internetbellen. Ook de ondoorzichtigheid van de markt (zoveel aanbieders, zoveel mogelijkheden) wordt als lastig ervaren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten