Vrijmarkten floreren, ook digitaal

© CIDimport

Vrijmarkten floreren, ook digitaal

Geplaatst: 27 april 2006 - 12:04

Aangepast: 19 september 2022 - 13:11

Redactie ID.nl

Wie uitgekeken is op zijn auto, boeken, fiets, meubels of speelgoed heeft een grote kans om ze aan anderen te kunnen doorverkopen. In het afgelopen jaar hebben immers zo'n 9 miljoen Nederlanders een gebruikt artikel gekocht. Dat vond vooral plaats op rommelmarkten, via internet en in kringloopwinkels, aldus Bureau Trendbox.

Vrijmarkten floreren, ook digitaal

Wie uitgekeken is op zijn auto, boeken, fiets, meubels of speelgoed heeft een grote kans om ze aan anderen te kunnen doorverkopen. In het afgelopen jaar hebben immers zo'n 9 miljoen Nederlanders een gebruikt artikel gekocht. Dat vond vooral plaats op rommelmarkten, via internet en in kringloopwinkels, aldus Bureau Trendbox. Met de opkomst van het internet is een florerende handel via online veilingsites ontstaan. Maar liefst 31% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder, ongeveer 4 miljoen mensen, heeft een koopervaring via Marktplaats.nl. Daarmee neemt deze veilingsite de tweede plaats in, achter de lokale rommel- of vlooienmarkten. Kringloopwinkels voelen weliswaar de druk van de online tweedehands handel, maar spreken zeker nog een specifieke doelgroep aan. Ouderen (50-plus), huishoudens met een laag inkomen en inwoners uit het noorden van het land kopen gebruikte goederen eerder in kringloopwinkels dan via internet. Het succes van de tweedehands markt kan teruggevoerd worden op vier aspecten: financiën, plezier, gemak en milieu. Door de economische recessie neigt de consument eerder naar het kopen (en verkopen) van gebruikte artikelen. Internet biedt het gemak van een snelle en brede oriëntatie, terwijl rommelmarkten het element plezier en (sociaal) vermaak toevoegen. Ook geldt dat er sprake is van recycling, een van de pijlers van kringloopwinkels. 
 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten